تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

1. ظاهر ساختن آثار محبت در عمل (صدقه، دعا و...)

یکی از راههای تثبیت محبت و معرفت به امام زمان (علیه السلام) این است که آثار محبت او را در عمل نشان دهیم. اگر یکی از دوستانتان که به او خیلی انس و علاقه دارید، به مسافرتی طولانی برود، در ابتدا برای او دلتنگی می‏کنید؛ ولی پس از مدتی، دوری و فراق او را فراموش می‏کنید. این طبیعت بشری است که از دل برود، هر آن که از دیده برفت؛ اما اگر انسان، از همان روزهای اول جدایی، هر روز برای دوستش نامه بنویسد و با نگاه کردن به عکسش خاطره‏های او را به یاد بیاورد می‏تواند رابطه‏ای قلبی و معنوی بین خود و دوستش برقرار سازد.
اگر ما بخواهیم معرفت و محبتمان، به ولی عصر (علیه السلام) ثابت بماند، باید آثارش را زنده نگه داریم؛ او را فراوان یاد کنیم؛ نام مقدسش را جلو چشم خود، روی میزمان یا لابه‏لای کتابهایمان بنویسیم؛ هر روز برای حضرت دعای فرج بخوانیم؛ هنگام نماز و دیگر مناسبت‏ها، از آن بزرگوار یادی بکنیم و برای وجود مقدسش، صدقه بدهیم. درست است که صدقه‏های ما برای امام زمان (علیه السلام) نفعی ندارد؛ ولی صدقه‏ای که با کمال تواضع و سرافکندگی باشد، نشان دهنده محبت خالصانه ما به حضرت است. این کار ما، مانند عمل آن مرغکی است که وقتی حضرت ابراهیم (علیه السلام) را درون آتشی که پهنای آن چهار فرسخ در چهار فرسخ بود، انداختند، با منقارش قطره آبی را از درون جوی آب برمی‏داشت و به روی آتش می‏پاشید. ملکی به مرغک گفت: این کاری که تو انجام می‏دهی، چه اثری دارد؟ مرغک گفت: چیزی که از من ساخته است، همین کار است. من باید وظیفه خود را انجام دهم و محبت خود را به حضرت ابراهیم (علیه السلام) اظهار کنم.
درست است که کارهای ما در پیشگاه حضرت چیزی نیست؛ ولی شرط وفا و مروت آن است که در حد وسع خویش به آن عزیز ابراز ارادت کنیم. اگر با شرمندگی و خضوع صدقه بدهیم و برای ظهورش دعا کنیم، فقط برای خودمان سازنده و تکامل آور است. حضرت مهدی (علیه السلام) به یقین، به دعا و صدقه ما یا اموالی که به نام او صرف می‏کنیم، نیازی ندارد؛ اما خودش فرمود که برای فرج من دعا کنید. دعا خواندن برای فرج امام زمان، فرج ما است: انتظار الفرج من الفرج.(38) منتظر فرج امام زمان علیه السلام بودن، فرج‏ها و گشایش‏هایی را برای انسانها به ارمغان می‏آورد؛ ایمانشان محفوظ می‏ماند؛ دلشان آرام می‏شود؛ وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) را حس می‏کنند؛ با حضرت ارتباطی برقرار می‏کنند، و به تدریج یقین می‏یابند روزی فرا خواهد رسید که حکومت عدل در جهان برقرار می‏شود. دعا کردن برای فرج حضرت، برای این است که خودمان از او بهره بگیریم؛ اما هیچ گاه به بهانه این که حضرت به دعا و صدقه ما نیازی ندارد، نباید آن گرامی را فراموش کنیم.