تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

دلیل پیروی از امامان معصوم (علیهم السلام)

به چه دلیل باید به معصومان (علیهم السلام) اقتدا کنیم؟! آیا دلیل عقلی بر پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) وجود دارد؟
ما شیعیان معتقدیم: پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، سخنان اهل بیت (علیهم السلام) نیز مثل کلام خود پیامبر برای ما حجیت دارد؛ به همان دلیلی که می‏گفت از تمام سخنان و دستورهای پیامبر، باید اطاعت کنید. قرآن از یک طرف می‏گوید:
ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا.(55)
آن چه را رسول خدا برایتان آورده است، بگیرید و اجرا کنید و از آن چه نهی کرده، بپرهیزید.
و از طرف دیگر می‏فرماید:
أطیعوا الله و أطیعوا الرسول.(56)
از این آیه می‏فهمیم که باید از کلام پیامبر گرچه متن قرآن هم نباشد، اطاعت کرد؛ سپس می‏گوید:
و أولی الامر منکم.
همان طور که کلام پیامبر، حجت و واجب الاطاعه است، اولوالامر نیز اطاعتشان واجب می‏شود. اولوالامر چه کسانی هستند: محمدرضا خان، ناصرالدین شاه، دبلیو بوش؟! در این باره از خود پیامبر پرسیدند. آن حضرت فرمود: مقصود از اولی الامر، امامان دوازده گانه هستند، و اسم‏هایشان را هم تا امام دوازدهم، برای جابر و دیگران ذکر کرد؛ پس به اعتقاد ما شیعه‏ها، مصادیق اولی الامر را خود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تعیین فرموده است که همان امامان دوازده گانه (علیهم السلام) هستند. سخن آنها هم مثل سخن پیامبر حجت است؛ پس تعبد به کلام آنها به چه دلیل است؟ دلیلی است که سرانجام به عقل منتهی می‏شود؛ یعنی می‏گوییم: چرا اطاعت حضرت علی (علیه السلام) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) واجب است؟ پاسخ این است که چون پیامبر فرموده. چرا اطاعت پیامبر واجب است؟ چون خدا به اطاعت او فرمان داده. چرا اطاعت خدا لازم است؟ چون عقل می‏گوید؛ بنابراین، سرانجام پشتوانه همه، عقل است. ما اگر می‏گوییم از امامان دوازده گانه (علیهم السلام) اطاعت کنید، سرانجام به دلیل عقلی منتهی می‏شود؛ اما اطاعت از دیگران به صرف این که ما خوشمان می‏آید، یا بیشتر جامعه آن را پذیرفته‏اند، چه دلیلی دارد؟ اتفاق اکثریت یا همه مردم در زمان انبیا بر بت پرستی بود. آیا این اکثریت نزد خداوند اعتباری داشت؟ اگر معتبر بود، پیامبر چه حق داشت به توحید بخواند؟ بیش از 99 درصد مردم عربستان بت پرستی می‏کردند. آیا این اکثریت نزد خداوند اعتباری داشت؟! در زمان حضرت ابراهیم (علیه السلام) غیر از او، همه بت پرست بودند. او به تنهایی تبری را برداشت و بت‏ها را شکست. چه حقی داشت این کار را بکند؟ چرا از اکثریت تبعیت نکرد؟ علت این است که اکثریت، خود به خود هیچ اعتباری ندارد.
شبهه انگیزی در تقلید را آن قدر گسترش داده‏اند که غیر از تقلید در رفتار، تقلید در آرا و عقیده و فتوا را هم شامل شده و حتی به تعبدیات رسیده است، که متعبد شدن به سخن پیامبر نوعی تقلید است. شما چرا به حرف پیامبر متعبد می‏شوید؟! چرا به عقلتان عمل نمی‏کنید؟! پاسخ این است که اگر عقل، به واقع داوری قطعی داشته باشد، هیچ وقت خلاف حکم پیامبر نیست. در مواردی به تبعیت از حکم پیامبر ملزم هستیم که عقل راهی ندارد:
و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون.(57)
پیامبر خدا، چیزهایی را به شما می‏آموزد که خودتان نمی‏توانید بفهمید.
این جا است که باید تعبد کرد؛ اما این تعبد بی‏منطق و گزاف نیست؛ بلکه تعبدی است که پشتوانه عقلی و منطقی دارد.