تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

سلسله مراتب معرفت به امام زمان (علیه السلام)

حال بنگریم که مرتبه معرفت ما به امام زمانمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) تا چه حد است و ولی امرمان را به چه اوصافی (ظلم ستیزی، عدالت گستری، آباد سازی، دانش گستری، یا...) می‏شناسیم.
همه، حضرت را در جایگاه برپاکننده عدل و داد و مبارزه کننده با ظلم و ظالمان می‏شناسند؛ اما آیا برقراری عدل جهانی هدف نهایی از ظهور حضرت است یا برقراری عدل، خود مقدمه‏ای برای یک هدف والاتر است؟
بدون شک مشخصه خاصی که در روایات برای حضرت ذکر شده، این است که یملأ الله به الارض قسطا و عدلا بعدما ملئت ظلما و جورا؛(19) خداوند به دست او زمین را از عدل و داد پر کند؛ پس از آن که از ظلم و بیداد پر شده باشد. علاقه بسیاری از مردم نیز به امام زمان (علیه السلام) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روی زمین برمی‏اندازد و بساط عدل و داد را در آن می‏گستراند؛ ولی این، هدف نهایی نیست. درست که حتی بعثت تمام انبیا نیز برای برقراری عدل بر روی زمین بوده است: لیقوم الناس بالقسط؛(20) ولی برقراری عدل جهانی، هدف نهایی نیست. این هدف، خودش هدف والاتری دارد. صرف این که مردم در زمین عادلانه رفتار کنند؛ به یکدیگر ستم روا ندارند و زندگی منظم و آسوده‏ای داشته باشند، هدف نهایی آفرینش نیست.
با این چیزها، انسان، شریف‏تر از زنبور عسل هم نمی‏شود تا چه رسد که از ملائکه برتر شود؛ چرا که زندگانی زنبورهای عسل، از زندگانی انسان‏ها خیلی منظم‏تر و عادلانه‏تر است.