تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

اخلاص در پیشگاه امام زمان (علیه السلام)

اگر آدمی با اختیار خویش می‏تواند راه درست را برگزیند، چرا کاری نکند که لحظه لحظه عمرش باعث سعادت شود و هر نفس کشیدنش او را بالا ببرد. مگر راه بسته است؟!
همه انبیا و اولیا آمده‏اند تا ما را بدین صراط مستقیم نزدیک کنند؛ راهی را به ما نشان دهند که با هر گامی در آن ترقی کنیم؛ هر نفسی که می‏کشیم، پرواز کنیم؛ هر روزی که از ما بگذرد؛ مقامی را به دست آوریم.
فهمیدن این حقیقت، خود نعمتی است که به برکت اهل بیت (علیهم السلام) نصیب ما شده. حال که زیانکاری خویش را در کارهای غیر خدایی دریافتیم؛ باید بیشتر مراقب گفتار و رفتار خود باشیم. نیت‏ها و کارهایمان را برای خداوند خالص، و این حقیقت را همواره به یکدیگر یادآوری کنیم.
به فرموده قرآن، همه ما انسانها در زیان و خسارتیم، مگر کسانی از ما که ایمان و عملی خالص داشته باشند و دیگران را نیز به راه حق و حقیقت سفارش کنند:
ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.(32)
سوگند به عصر که انسانها همه در زیانند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند و یکدیگر را به حق و استقامت بر آن سفارش می‏کنند.
ما که اکنون پایمان لب گور است و این خسارت را به خوبی احساس می‏کنیم، جا دارد به شما که هنوز در دوران جوانی به سر می‏برید، یادآوری کنیم تا به مصیبت ما گرفتار نشوید، زودتر خودتان را بیابید و بپایید و نیتهایتان را خالص کنید. اگر از امام زمان (علیه السلام) دم می‏زنید، به واقع از روی محبت و اخلاص باشد. اگر خودتان را خدمتگزار او می‏شمرید، بکوشید به گونه‏ای رفتار کنید که او بپذیرد.
اگر چنین نکنیم، خسارت دیده‏ایم. این راه، راهی باز و هموار، و جاده‏ای روشن و آشکار است؛ اما ما چشمانمان را می‏بندیم؛ انگار که نمی‏دانیم چه باید کرد. مگر انسان به برکت این شبها و اوقات محترم مقداری به خود بیاید و توجه یابد که غیر از این اسباب عادی و رفتارهایی که با آنها انس گرفته‏ایم، مسائل دیگری نیز در کار است.