تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ناتوانی بشر از معرفت امام زمان (علیه السلام)

مقام اهل بیت (علیهم السلام) چنان مقام بزرگی است که بزرگی‏اش را با عقل و فکر خودمان نمی‏توانیم درک کنیم. در واقع عظمت خدا است که در انوار پاک چهارده معصوم (علیهم السلام) تجلی کرده است. اگر همه انسانها عقلهایشان را روی هم گذاشته، بخواهند پایه بلند این مقام را درک کنند؛ هرگز نخواهند توانست. همین قدر باید خوشحال باشیم که خداوند متعالی، این معرفت را به ما داده است که بدانیم آنها در چنان مقام والایی هستند که ما نمی‏توانیم بفهمیم. اگر این را باور کنیم، خودش کمال است.
همان گونه که ذات و صفات خدا برای ما قابل شناخت نیست، صفات اولیای او را نیز نمی‏توانیم بشناسیم؛(28) البته هیچ مخلوقی را نمی‏توان با خدا مقایسه کرد؛ چرا که او فوق بی‏نهایت است. خدا و اولیای او تفاوت بسیاری با هم دارند؛ آن هم نه تفاوت یک درجه، آن گونه که بعضی فکر می‏کنند. نمی‏توان گفت: وجود، درجاتی دارد که بالاترین درجه آن خدا، و یک درجه پایین‏تر از آن، وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ چرا که فاصله ذات اقدس الاهی با شریف‏ترین و والاترین مخلوقاتش نیز که نور پاک محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است، بی‏نهایت است. فاصله نور مقدس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با ما بی‏نهایت است؛ اما فاصله او با خدا نیز نهایت ندارد. خداوند فوق مقام همه مخلوقات و از جمله، انوار معصومان علیهم السلام است.
اگر همین اندازه بفهمیم که از درک مقام والای ایشان ناتوانیم، باید خدا را بسیار شاکر باشیم که چنین معرفتی به ما داده است. این حقیقت نیز به برکت تعلیم خود آنها است وگرنه به هزاران غرور مبتلا می‏شدیم و خیال می‏کردیم خیلی چیزها را می‏فهمیم. در مرتبه اول، قرآن به ما فرموده است:
و ما أوتیتم من العلم الا قلیلاً.(29)
و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است.
و در مرتبه بعد، خود اهل بیت (علیهم السلام) فرموده‏اند که مقام ما بسیار بالاتر از آن است که شما بفهمید. به هر حال، به برکت تعلیم آنها فهمیدیم آنها در چنان اوجی هستند که اگر ما هزاران سال با تندروترین مرکبها نیز حرکت کنیم، به آنجا نخواهیم رسید.