تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

6. نهراسیدن از سرزنش‏ها

نشانه دیگر این مردان الاهی این است که در جهاد فی سبیل الله، از هیچ سرزنشی نمی‏هراسند: یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم؛(131) آنها در راه خدا مجاهده می‏کنند و از سرزنش هیچ ملامت‏گری هراسی ندارند. مجاهده فرهنگی این رادمردان، زبان ملامتگران را ضدشان می‏گشاید؛ ولی آنها هیچ باکی ندارند. اگر بنا بود، در مجاهدت‏های الاهی ملامتی در کار نباشد، این آیه برای چه بود؟!
شیعیانی مخلص همچون میثم تمارها، عمرو بن حمدها، حجر بن عدی‏ها و ابوذرها تبعید شدند؛ زندانی و شکنجه شدند، و بدنهایشان را بر دار نگه داشتند؛ اما لحظه‏ای از ولایت مولایشان علی (علیه السلام) و ستایش او دست برنداشتند تا آن که زبانشان را بریدند؛ شکمشان را دریدند و عاقبت به شهادت رسیدند.
اگر ما نیز بخواهیم در شمار شیعیان واقعی علی بن ابی طالب (علیه السلام) و امام زمانمان باشیم، باید خود را آماده کنیم و در راه انجام وظیفه و اظهار حق، از هیچ چیزی، حتی از سرزنش دوستان نیز نهراسیم. خیلی راحت است که انسان به دست دشمنان ترور و کشته شود؛ اما آن چه تحملش مشکل است، ملامت دوستان است. کسانی که خداوند، برای زنده کردن دینش برخواهد انگیخت، از سرزنش دوستان نیز نمی‏هراسند.
بر حذر باشیم که اگر خود را برای ایفای چنین مسؤولیت سنگینی آماده نکنیم و یا در دام ملامتگران و فتنه‏جویان گرفتار آییم، جزو گروه و حزبی خواهیم شد که خلاف قرآن و معارف اهل بیت (علیهم السلام) رفتار می‏کنند؛ البته با شعار و فریاد، انسان نه علوی می‏شود و نه حسینی. به فرمایش مقام معظم رهبری، رفتارمان باید علوی باشد؛ وگرنه شاه هم شعار اسلام پناهی و شایسته سالاری می‏داد. چه فایده‏ای خواهد داشت اگر در شعار و گفتار بگوییم: یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزاً عظیما؛ ای کاش در کربلا با شما بودیم تا به شهادت می‏رسیدیم؛ اما در عمل حاضر نباشیم حتی یک سیلی بخوریم؟ حاضر نباشیم یک فحش بشنویم؟ این دیگر چگونه حسینی بودن است؟!
این بزرگواران غیور کجا، و بی‏غیرتان ترسو کجا؟! مردمی سست ایمان که با کوچک‏ترین تهدید آمریکا می‏گریزند و میدان را خالی می‏گذارند، و آنان که دلهایشان همواره از قطع رابطه با آمریکا هراسان و لرزان است، از روحیه و حماسه حسینی چه بهره‏ای برده‏اند؟!