تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

امام صادق (علیه السلام) و مقابله با قدرت مرتاض‏

شخصی زمان امام صادق (علیه السلام)، به مسجد مدینه وارد شد و مردم دورش را گرفتند. وقتی حضرت وارد مسجد شد، معرکه‏ای عجیب را در مسجد مشاهده کرد. همه مردم، اطراف شخصی اجتماع کرده بودند تا او را ببینند. حضرت فرمود: این جا چه خبر است و این شخص کیست؟! عرض کردند: شخصی است که از همه جای عالم خبر دارد. حضرت نزد او رفت و به او فرمود: آیا تو چنین ادعایی داری؟! گفت: بله. حضرت دستش را مشت کرد و به او نشان داد و فرمود: در دست من چیست؟ شخص تاملی کرد و شگفتی سر تا پایش را فرا گرفت. حضرت فرمود: در دست من چیست؟ شخص گفت: هم اکنون، هر چه را در زمین بوده است، در جای خود می‏بینم. فقط مرغی در فلان جزیره، دو تخم گذاشته بود که الآن یکی از آنها سر جایش نیست. چیزی که در دست شما است، باید تخم گمشده باشد. حضرت مشتش را باز کرد و همه دیدند که تخم پرنده‏ای است؛ سپس از مرد پرسید: این قدرت را از کجا آورده‏ای؟! شخص گفت: این قدرت را از راه مخالفت نفس به دست آورده‏ام. هر چه دلم خواست، با آن مخالفت کردم. حضرت فرمود: آیا مایلی مسلمان شوی؟ شخص در ابتدا پاسخ منفی داد؛ اما عاقبت تحت تاثیر شخصیت و سخنان امام قرار گرفت و مسلمان شد.
پس از پذیرش اسلام، متوجه شد چیزهایی را که پیشتر در اطراف عالم می‏دیده است، حالا نمی‏بیند. از امام صادق (علیه السلام) پرسید: آقا! چرا قدرتم را از دست دادم؟ اگر اسلام دین حق است، باید قدرت و نورانیتم بیشتر شود. حضرت فرمود: تا به حال هر چه زحمت می‏کشیدی، خدا مزد زحماتت را در همین دنیا به تو عطا می‏کرد؛ اما از حالا به بعد هر چه زحمت بکشی، خدا پاداش آن را برای آخرتت ذخیره می‏کند، مگر این که پاداش زحماتت را در همین دنیا بخواهی و از پاداش آخرت چشم بپوشی.
در قرآن، آیاتی وجود دارد که این مطالب را تصدیق می‏کند. به هر حال، ارتباط با عالم غیب، دخل و تصرف در امور دنیایی و خبر دادن از گذشته و حال و آینده، به هیچ وجه دلیل بر این نیست که صاحب آن از اولیاء الله باشد؛ چه رسد به این که با امام زمان (علیه السلام) متحد و یکی باشد. این نوع انحراف‏ها، از نقص معرفت ما به امامان معصوم (علیهم السلام) ناشی می‏شود.