تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

معرفت‏های انحرافی درباره امام زمان (علیه السلام)

معرفت برخی از کسانی که شناخت حضرت ولی عصر (علیه السلام) را ادعا می‏کنند، انحرافی، و دروغین است. کسانی نیز در صدر اسلام معتقد بودند که خدا با پیامبر و امام متحد است. چنین عقیده‏ای، نخست بین مشرکان وجود داشت و بعد نیز بین مسیحیان رواج یافت. در آن زمان، کسانی معتقد بودند که المسیح ابن الله؛(35) عیسی مسیح (علیه السلام)، پسر خداست. بعضی دیگر گفتند: محمد رسول الله بن الله؛ محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، پسر خداست.
طبق روایتی، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با اشاره به امیر مؤمنان (علیه السلام) فرموده است:
یا علی! اگر نمی‏ترسیدم که گروهی از امت من درباره تو چیزی مانند ادعای مسیحیان درباره عیسی ابن مریم (علیه السلام) بگویند، مراتب و مقامات تو را چنان بیان می‏کردم که بر هیچ گروهی از مردم نگذری، مگر آن که خاک زیر پای تو را برای تبرک برگیرند؛(36)
یعنی مقام امیر مؤمنان علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) به حدی بالا بوده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏ترسیدند اگر آن فضایل را بیان کنند، مردم متوجه نشوند و گمان کنند که علی (علیه السلام) خدا است؛ همان طور که مسیحیان درباره حضرت مسیح (علیه السلام) چنین گمان می‏کنند.
چنین عقایدی، انحرافی‏اند و با توحید، هیچ گونه سازگاری ندارند. وقتی ما می‏گوییم معرفتمان به امامان معصوم (علیهم السلام)، بسیار ضعیف است و هرگز به مرتبه شناخت واقعی ایشان نمی‏رسیم، معنایش این نیست که آنان خدا هستند یا خدا شده‏اند یا خدا در آنها حلول کرده است. آنها نیز مانند ما مخلوق خدا هستند؛ ولی نزد خدا مراتبی دارند که انسان عادی از آنها بی‏بهره است. من و شما چقدر توان خیره شدن به خورشید را داریم؟! ما به جهت فاصله هزاران کیلومتری که با خورشید داریم می‏توانیم آن را نگاه کنیم؛ ولی مشاهده ما در حد چند لحظه است و پس از چند لحظه باید چشمانمان را ببندیم تا اذیت نشود. مشاهده‏های معنوی نیز چنین است. مقامها و درجه‏های معنوی اولیای خدا آن قدر بسیار است که حتی افراد دارای چشم باطنی و معنوی نیز نمی‏توانند آنها را ببینند و فقط به اندازه ظرفیتشان، مقداری از آن مقام‏ها را درک می‏کنند. در هر حال باید توجه داشته باشیم که هیچ گاه پیامبر و امام، خدا نمی‏شوند و خدا در آنها حلول نمی‏کند. این از نادانی و کوته‏اندیشی انسان است که چنین تصورهایی را در ذهن خود می‏پروراند.
از طرف دیگر، کسانی عقیده دارند که انسان، خود می‏تواند امام زمان (علیه السلام) شود که چنین عقیده‏ای نیز نتیجه نادانی و محدودیت ذهن بشر است. گاهی اوقات شیطان با چنین عقایدی، انسان را می‏فریبد.