تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

3. امام زمان (علیه السلام)، تجلی رحمت بیکران حق‏

خداوند رحمان، از روی مهربانی و رحمت بیکرانی که به بندگانش دارد، محبوب‏ترین و عزیزترین بندگانش را که به عالی‏ترین درجات انسانیت رسیده‏اند، در معرض امواج غم، فشار و رنج و ستم ستمگران قرار می‏دهد تا زمینه‏ای برای رشد انسان‏ها فراهم آید.
در دوران غیبت، سختی‏ها و رنج‏های طاقت فرسایی بر قلب امام زمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) وارد شده، و ستم‏های بسیاری بر دوستان و شیعیانشان رسیده است و حضرت که رؤوف‏ترین انسان روی زمین برای امت اسلام است، آن‏ها را مشاهده، و بر آن صبر کرده است. قلب مقدس حضرت فقط در پرتو اتصال مداوم به عظمت و قدرت خداوند می‏تواند این همه رنج و رستم را تحمل کند. خداوند متعالی به قلب رؤوف امام عصر، نیرو و توانی از قدرت نامتناهی خویش عطا فرموده است تا بتواند تمام ظلم‏ها و فشارهای روحی را تحمل کرده، بردبار باشد و هر لحظه در انتظار ظهور بماند.
خداوند رؤوف مهربان، وجود مقدس ولی عصر صلوات الله علیه و علی آبائه الطاهرین را آفریده و در معرض طوفان سختی‏ها و فشارهای روحی قرار داده است تا آدمیان بفهمند برای چه آفریده شده‏اند و آن گاه که هدف آفرینش و مسیر درست زندگی خویش را دریافتند، در مسیر آن گام بردارند و به اندازه همتشان، آن راه را بپیماید.
درست است که از بهترین لحظات عمر ما، اوقاتی است که به مولایمان توسل می‏جوییم؛ در فراق او اشک می‏ریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانی می‏شنویم؛ در عزای اجدادش عزاداری می‏کنیم و...، ولی این‏ها هیچ کدام هدف نهایی نیست. این دستورها را به ما داده‏اند تا جهت مهرها و محبت‏های ما به یک سمت و سو تمرکز یابد و پاک‏ترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایی است، سوق داده شود و دل‏های ما به زخارف پست دنیا تعلق یابد. آری، دلی که به وجود مقدس ولی عصر سپرده می‏شود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود.