تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

بهره جویی از شادابی جوانی‏

دوران جوانی، بهترین وقتی است که انسان می‏تواند معانی و مفاهیم عاشقانه را درک کند؛ نه زودتر از دوران جوانی می‏تواند این مفاهیم را درک کند، نه در وقتی پیری؛ چرا که در این دو دوران، قدرت درک این معانی در آدمی وجود ندارد. تا جوان هستید، بکوشید خدا و اولیای او را در دلهایتان زنده کنید. اگر درخت عشق را در جوانی در دلهایتان بارور کردید، تا پایان عمر، بلکه تا ابد، سرمایه‏ای تمام نشدنی خواهید داشت؛(109) سرمایه‏ای عظیم که همه جا گره‏گشا خواهد بود؛ هم برای رفع مشکلات و دور شدن از فتنه‏ها و بلاهای دنیایی، و هم برای توفیق‏های معنوی و آخرتی مفید است.
آدمی سراپا نیاز است؛ اما همه نیازهای او با این وسیله، یعنی با عشق محبت اهل بیت (علیهم السلام) برطرف می‏شود. شما جوانان می‏توانید در سایه عشق‏ورزی به خدا و اولیای خدا به مقامی برسید که خداوند متعالی و همچنین اولیائش، با اذن و اراده خدا، شما را در دست خودشان بچرخانند. چه خوب است که مولا و محبوب ما، سررشته امور ما را در دست بگیرد و آن گونه که دلش می‏خواهد، تدبیر فرماید. اگر شما اختیارتان را به دست او بدهید، او این کار را خواهد کرد و ولایت خاص شما را به عهده خواهد گرفت.
چنین سخنانی را کمتر به زبان می‏آورم: بلبل از فیض گل آموخت سخن. دلهای پاک شما را که دیدم، به یاد این حرف‏ها افتادم. شما جوانهای عزیز با دلهای پاکتان شایسته این حرفهایید. مواظب باشید دلی را که این قدر ارزش دارد، به رایگان از دست ندهید. دلهایتان را به کسانی که ارزش محبت ندارند، نسپارید. این دل پاک را به کسی بدهید که دلدار واقعی باشد و قدر دلتان را بداند؛ دلداری که هیچ طمعی در شما نداشته باشد، و در همه جا نیز یار شما باشد؛ رفیق شفیقی که هر گاه صدایش بزنید، پاسخ دهد و هر کاری از دستش بر آید، برای سعادت شما انجام دهد؛ یاوری در اوج وفاداری که همه خوبی‏ها را یکجا داشته باشد. آری، از بزرگترین نعمت‏های خدا این است که چنین کسانی را به ما معرفی کرده است.