تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

طول عمر امام زمان (علیه السلام)

مطلب دیگر، مساله زنده بودن حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. از عمر پربرکت آن عزیز بیش از هزار و صد سال می‏گذرد و تا هنگامی که خدای متعالی اراده فرماید، حضرت در زمین باقی خواهد ماند. در این زمینه، شاید پرسشی به ذهن جوانان خطور کند که مگر امکان دارد کسی با عمر طولانی زنده باشد و دیگران از او خبر نداشته باشند؟! به این پرسش پاسخ‏های فراوانی داده‏اند. در این جا نمی‏خواهم پاسخ این پرسش را به طور گسترده مطرح کنم؛ اما اگر کسی به معجزه و قدرت الاهی اعتقاد داشته باشد، نباید در مساله طول عمر امام زمان شک کند. کسی که معتقد است خدا می‏تواند بنده‏ای را پس از صد سال زنده کند: فأماته الله مائة عام ثم بعثه، خدایی که می‏تواند سیصد سال، گروهی را در خواب، بدون خوراک و پوشاک زنده نگه دارد: و لبثوا فی کهفهم ثلاث مائه سنین و ازدادوا تسعا،(91) آیا نمی‏تواند یکی از بندگانش را سه هزار سال یا بیشت از آن زنده نگه دارد؟!
عدم اعتقاد به وجود امام زمان (علیه السلام) به ذهن کسانی خطور می‏کند که خداوند و قدرت او را نمی‏شناسند و به معجزه اعتقادی ندارند. این پرسشی نیست که بتواند شبهه‏ای را در اعتقادات فرد مسلمان پدید آورد و شکی را در دل او وارد کند؛ چرا که هر مسلمانی قدرت خدا را بی‏نهایت می‏داند. خداوند متعالی در قرآن از کسانی یاد می‏کند که سیصد سال در خواب بوده‏اند؛ ولی زنده مانده‏اند. همچنین از کسانی یاد می‏کند که صدها سال از این دنیا رفته‏اند و خدا دوباره آنها را زنده کرده است:
أو کالذی مر علی قریه و هی خاویه علی عروشها قال أنی یحیی هذه الله بعد موتها فأماته الله مائه عام ثم بعثه قال:... انظر الی العظام کیف ننشزها ثم نکسوها لحما فلما تبین له قال أعلم أن الله علی کل شی‏ء قدیر.(92)
این مطالب، نشان دهنده قدرت نامحدود خداوند است. وقتی خدا اراده کند، می‏تواند بنده‏اش را هزاران سال در این دنیا نگه دارد؛ به طوری که هیچ مشکلی پیش نیاید.