تربیت
Tarbiat.Org

عقل و ادبِ ادامه‌ی انقلاب اسلامی در این تاریخ
اصغر طاهرزاده

وقتی تفکر به تاریخ ما برمی‌گردد

وقتی شما در جواب این پرسش که مبادی ما در این تاریخ چیست؟ جواب می‌شنوید مبادی تاریخ شما حضرت امام است و او صورت تفکر تاریخی ما است، باید متوجه این امر باشید که اگر بخواهید یک جامعه را به تفکرِ مناسب تاریخ‌اش برسانید باید ذهن‌ها را متوجه روحی بگردانید که در آن تاریخ ظهور دارد. همیشه این را بدانید: آدم‌ها در هر زمانی حسی دارند اگر ما آن حسّ را بشناسیم و درست جواب بدهیم، فکر آن‌ها با آن حسّ تاریخی شکوفا می‌شود و همیشه حسّ تاریخی خود را در یک آرمان می‌جویند و عرض بنده آن است که در این تاریخ حضرت امام خمینی(ره) صورت عملی آرمان انسان‌ها هستند و از این جهت حضرت امام را به عنوان مبادی عملی خود می‌پذیرند و از این‌جا است که تفکر به تاریخ ما برمی‌گردد.
در رابطه با احساس تاریخی که در آن هستیم، حضرت امام نیز آن احساسی که مردم در این تاریخ دارند را در خود احساس می‌کنند و از این لحاظ مقام معظم رهبری تا حال چندین مرتبه گفته‌اند: هنر امام این بود که مردم را فهمید. در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی که در رابطه با زن بود فرمودند:
«اصلاً نمی‌شود نقش زنان را محاسبه کرد و من اقرار کنم، اعتراف کنم؛ اول کسی که این نقش را فهمید، امام بزرگوار ما بود - مثل خیلی چیزهای دیگری که اول او فهمید، در حالی‌که هیچ‌کدام از ماها نمی‌فهمیدیم - همچنان که امام نقش مردم را فهمید. امام تأثیر حضور مردم را درک کرد، آن وقتی که هیچ‌کس درک نمی‌کرد. بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما می‌گفتند که شما فکر می‌کنید با همین مردم می‌شود کار بزرگی انجام داد؟! آنچنان با تحقیر حرف می‌زدند، کأنّه اصلاً انسان نیست آن کسی که به او اشاره می‌کنند! امام نه؛ امام قدر مردم را دانست، مردم را شناخت، توانائی‌های آن‌ها را درک کرد، کشف کرد».(53)
بنده مایلم این موضوع را کالبد شکافی کنم. اولاً چرا مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اصرار دارند امام عزیزِ ما زمانی مردم را درک کرد که هیچ‌کس مردم را درک نمی‌کرد، و دیگر این‌که ایشان روشن می‌کنند خودشان ذیل شخصیت امام موضوعِ مردم برایشان روشن شد. یعنی این کشف، صاحب دارد و صاحب آن، حضرت امام(ره) است این یعنی یک حقیقتی در عالم جاری شده که قلب مردم آن را حس کرد و حضرت امام آمدند و براساس شعور تاریخی مردم کار را شروع کردند(54) یعنی باید گفت خدا کار را با قلب مردم شروع کرد و حضرت امام آن را کشف کردند. اگر این نکته روشن شود معلوم می‌گردد رسالت ما آن است تا این مردم را در رابطه با انقلاب اسلامی و وظایفی که دارند مخاطب قرار دهیم. همان‌طور که حضرت امام زبان حضور تاریخی بودند که حضرت حق آن تاریخ را اراده کرده است.