تربیت
Tarbiat.Org

عقل و ادبِ ادامه‌ی انقلاب اسلامی در این تاریخ
اصغر طاهرزاده

آینه‌های تمام‌نمای انقلاب اسلامی

سؤال: چه اندازه در یاران انقلاب در آن حدّ که باید مطابق روح انقلاب عمل ‌کنند، امکان سستیِ تاریخی ملاحظه می‌کنید؟
جواب: این مشکل اساسی امروز ما است، به طور کلی آن‌هایی که به عنوان یاران انقلاب مدّ نظرند، و حقیقتاً یار انقلاب‌اند و خطاهای آن‌ها خطاهایی نیست که به انقلاب پشت کنند، خطاهای خاص خود را دارند. خطاهای آن‌ها بیشتر غفلت از روش‌هایی است که باید مطابق اهداف انقلاب آن روش‌ها را به کار برند و متوجه باشند جنس روش‌هایی که باید انقلاب را به میدان آورد با چنین روش‌هایی که فرهنگ مدرنیته برای ماندن خود به کار می‌برد، فرق دارد، البته این حرف‌ها حرف‌هایی است که بیش از این جای بحث دارد و مربوط به یاران انقلاب است یعنی آن‌هایی که متوجه روح انقلاب و ارزش تاریخی آن هستند، نه آن‌هایی که با دیدن چند ضعف در اجرا راحت می‌گویند انقلاب دیگر نمی‌تواند کاری بکند و امکان ادامه ندارد، این‌ها روح کلّی انقلاب را نمی‌بینند و تنها به ضعف‌های جزئی و خطاهای مقطعی نظر دارند.
وظیفه‌ی اصلی ما آن است که جامعه را به عقل امام خمینی(ره) نزدیک کنیم، یکی از کوتاهی‌های ما در همین‌جا است که مقدمات این کار را فراهم نکرده‌ایم تا به عقلی برسیم که آن عقل، روح این انقلاب را بفهمد و جایگاه تاریخی آن را در دل سنت الهی درک کند. با چنین رویکردی می‌توان با طرح «معرفت نفس» حسّ درک «وجود» را در مخاطبان بیدار کرد و رسالت تاریخی خود را در راستای درک ملکوت حضرت امام با نظر به شخصیت و سیره‌ی ایشان به انجام رساند و با نظر به حرکات و سکنات سرداران و شهدا نظر به تفصیل سیره‌ی امام داشت. شهدا آینه‌ای بسیار شفاف و رسا در امر درک حقیقتی هستند که در ملکوت حضرت امام جاری بود. در آینه‌ی دفاع مقدس و در حرکات و سکنات اسرا و شهدا و سرداران معجزه‌هایی می‌یابید که آن معجزه‌ها به حقیقت انقلابی اشاره دارند که در این تاریخ شروع شده است. از خود می‌پرسید این مقاومتِ غیر قابل تصور اسرا در اردوگاه‌های آنچنانی با آن همه شکنجه، ریشه در کجا دارد؟ آیا این نوری نیست که از قلب مبارک امام روح الله(ره) بر قلب آن‌ها منعکس شده است؟ این بزرگان چون در راهی قرار گرفتند که آن مرد بزرگ آن راه را بر روی آن‌ها گشود این‌همه بزرگی از خودشان نشان دادند، بزرگی‌هایی که خودشان هم باورشان نمی‌آمد بتوانند از انجام آن برآیند. 23 نفر جوان پانزده، شانزده ساله، پنج روز اعتصاب غذا کنند برای آن که دولت صدام از آن‌ها استفاده تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی نکند و همه‌ی خطرات را در این راستا به جان بخرند.(41) باید به این آینه‌ها کاملاً خیره شد و ملکوت حضرت امام روح الله(ره) را در آن‌ها به تماشا نشست و برای تاریخی که باید شروع شود نرم‌افزار لازم را تهیه کرد و هرگز خسته نشد و نگذاریم امیال دیگر و یا راحت‌طلبی جای چنین رسالتی را بگیرد.
این‌که ملاحظه می‌کنید ملاصدرا با شوری خاص وارد تاریخ خود شد و با آثار خود غوغایی به پا کرد که نه تنها به گفته علامه طباطبائی«رحمة‌الله‌علیه» همه‌ی اهل حکمت و عرفان از آن زمان تا به حال همه بر سر سفره‌ای نشسته‌اند که او پهن کرده، بلکه در آینده‌ی تاریخ، ما باید با رجوع به آثار او تاریخ خود را تغذیه کنیم، همه به جهت آن است که فهمید با سلسله صفویه تاریخی شروع شده است که باید او در متن آن تاریخ رسالت خود را به‌خوبی انجام دهد. او در حیاتی فعّال توانست خود را ادامه دهد و خود را در معرض اشراقی قرار داد که نسیم آن در آن زمان وزیدن آغاز کرده بود. شما نیز باید متذکر چنین تاریخی باشید و با خودآگاهی تاریخی با مردم حرف بزنید و هرکس در این زمان متوجه حقیقت بزرگ در این تاریخ خود شد، نه سخن‌های سطحی دارد و نه کلمات تکراری، به جهت آن‌که در یک حضور تاریخی خود را جای داده ‌است، تاریخی که به آینده‌ای بزرگ و متعالی اشاره دارد.