تربیت
Tarbiat.Org

عقل و ادبِ ادامه‌ی انقلاب اسلامی در این تاریخ
اصغر طاهرزاده

جنس کوتاهی‌های ما

با توجه به فضایی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده باید ببینیم کوتاهی‌های ما چه خصوصیاتی دارد و متوجه باشیم گرفتار آن نوع کوتاهی‌ها نگردیم و البته هر نوع کوتاهی را کوتاهی در دل این فرهنگ به حساب نیاوریم. حرکت امام سجاد(ع) را ساده نگیرید که چگونه حضرت در اوج خفقان اموی می‌توانند حرکتی را با آن همه نتیجه پایه‌ریزی کنند. نمونه کوچک آن حضور تاریخی، آن که وقتی امویان به مدینه حمله کردند، تنها خانه حضرت سجاد را به عنوان محل امن اعلام کردند. در واقعه‌ی حرّه(40) امویان برای سربازانشان مال و ناموس مردم مدینه را حلال کردند مگر خانه امام سجاد(ع) را، حتی وقتی یک نفر به خانه حضرت پناه برده بود گفته بودند چون دستور نداریم به خانه آن حضرت حمله کنیم نمی‌توانیم آن فرد را تعقیب نمائیم. عرض بنده آن است که بررسی کنیم چگونه این فضا در آن تاریخ پیدا می‌شود؟ اوباما در سازمان ملل گفت چون در فتوای آقای خامنه‌ای ساختن و استفاده از اسلحه اتمی جایز نیست نمی‌توان ایران را به ساختن تسلیحات اتمی متهم کرد. درست است بعداً صهیونیست‌ها به او فشار آوردند و حرف دیگری زد، ولی این نشان می‌دهد روش فرهنگی ما چه اندازه در عالم جا دارد و نادیده گرفتن آن در ظاهر الفاظ است و نه در عمق فکرها. به نظر بنده حرف اوباما همان حرف او در سازمان ملل است و نه حرفی که زیر فشار صهیونیست‌ها زد.
می‌خواهم از عرایضی که داشتم این نتیجه را بگیرم که شما جای این فکر و فرهنگ را که ذیل شخصیت حضرت امام(ره) می‌شناسید، اینطوری تعیین کنید که حضرت سجاد(ع) در آن زمان شکل دادند. اگر راهتان درست باشد، سقیفه‌های ساختگی فرهنگ مدرن هم نمی‌تواند آن را به حجاب ببرد. اگر ما وظیفه‌مان را درست بشناسیم و بدانیم وظیفه ‌ما نسبت به این جریان چه باید باشد دیگرکوتاهی معنا نمی‌دهد. شما یک وقت وظیفه‌تان را می‌خواهید طوری تعریف کنید که مثلاً دیده بشوید ولی یک وقت وظیفه‌تان را طوری تعریف می‌کنید که اگر کسی می‌خواهد با عمق بیشتری به انقلاب اسلامی رجوع کند شما در خدمت او هستید بدون آن که لازم باشد دیده شوید. در این راستا است که اگر ما مقدمات کار را برای انجام چنین وظیفه‌ای فراهم نکنیم، حقیقتاً کوتاهی کرده‌ایم و در به حجاب‌رفتن انقلاب مقصر هستیم. زیرا موجب سرگردانی نسلِ حقیقت‌جویی می‌شویم که می‌خواهد ذیل تاریخی که شروع شده است، سلوک واقعی خود را شروع کند.
حضرت صادق(ع) به همین معنا به شیعیان می‌فرمایند شرایط برای حاکمیت ما فراهم بود ولی شما با کوتاهی‌های خود کار را عقب انداختید یعنی یک حقیقتی است که باید عالمگیر بشود، عالمگیر هم می‌شود اما اگر ما کوتاهی کردیم عقب می‌افتیم و آنچه در متن انقلاب اسلامی شایسته است تا هر چه زودتر ظهور کند، ظهور نمی‌کند.