تربیت
Tarbiat.Org

عقل و ادبِ ادامه‌ی انقلاب اسلامی در این تاریخ
اصغر طاهرزاده

اقتضائات انقلاب اسلامی در آینده

در سیره‌ی همه‌ی بزرگان هست که وقتی شرایط جدیدی پیش می‌آید مطابق شرایط جدید انجام وظیفه کنند. بنده فکر می‌کنم صحبت‌های مقام معظم رهبری بعد از انتخابات سال 1392 نظر به موضوعاتی دارد که با توجه به شرایط جدید باید مدّ نظر قرار گیرد. سعی بنده آن است تا تلاش کنم نگاه جامع‌تری نسبت به وضع موجود داشته باشم و در این رابطه سخنان مقام معظم رهبری«حفظه‌اللّه» را که در تاریخ 2/2/1392 با بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء داشتند آورده‌ام تا در متن آن سخنان تکلیف خود را پیدا کنیم. در این سخنان معلوم می‌شود مقام معظم رهبری دارند جای دیگری را نشان می‌دهند، آن هم به کسانی که می‌خواهند از نظر فرهنگی کاری ماوراء تشکیلات فرهنگی رسمی انجام دهند. برادران بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء خدمت ایشان عرض کرده بودند بنا دارند کانون‌هایی را که دولتی نیستند و به هیچ جا هم وابسته نمی‌باشند با همدیگر مرتبط کنند تا شبکه‌ای در بین آن‌ها ایجاد شود و خود را پیدا کنند و در کار فرهنگی احساس تنهایی ننمایند. مقام معظم رهبری اولین چیزی که فرمودند این بود:
«ما خیلی چشم‌انتظار شما بودیم. در طول چندین سال، خوب الحمدلله شما رسیدید و آمدید، خدا را شکر.»
به نظر شما از این جمله نمی‌شود این برداشت را کرد که انقلاب اقتضائاتی دارد که دیر یا زود ظهور می‌کند. یعنی جنس انقلاب اسلامی این است که گروه‌های مردمی با دغدغه‌ای که نسبت به اهداف انقلاب دارند می‌آیند و در موضوعات فرهنگی انقلاب حضور پیدا می‌کنند و از این جهت مقام معظم رهبری در ادامه، بحث فرهنگ را به میان می‌کشند و می‌فرمایند:
«می‌دانید که فرهنگ مثل هوا است. اگر این هوا سالم بود یک بدنِ مستعد با تنفس آن خوب انرژی می‌گیرد. اگر هوا مسموم بود آدم‌های سالم هم صرفاً تنفس تو این هوا بکنند مریض می شوند»
برداشت بنده این است که می‌خواهند بگویند فرهنگی که ما در انقلاب اسلامی معنا می‌کنیم کاری است ماوراء کارهای تبلیغاتی مرسوم. می‌فرمایند همان‌طور که هوا را نمی‌بینید ولی هست در مورد فرهنگ هم باید روحی در جامعه جریان داشته باشد که در عین محسوس نبودن و چشم‌گیر نبودن، عامل حیات جامعه باشد و روح افراد را تغذیه کند. روحی که دیده نشود ولی ناخودآگاه با افراد جامعه نسبت داشته باشد.