تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

اگر ما صالح نبودیم، هیچ اتفاق مثبتی در جهت اهداف به وقوع نخواهد پیوست‏

تاریخ: 9/11/1368
نکته بعدی، حکومت صالحان است. برادران عزیز! اگر ما شخصا خودمان صالح باشیم و حکومت نیز صالح باشد، می توانیم صلاح را در همه جای دنیا و پیش از همه در کشور خودمان گسترش بدهیم، ولی اگر ما صالح نبودیم، هیچ اتفاق مثبتی در جهت اهداف به وقوع نخواهد پیوست. هرکس هم که تلاش کند، بی خود تلاش کرده است. بنابراین، باید من و شما خوب باشیم. خوب بودن هم یک معنای پیچیده یی ندارد. یعنی باید متدین و با تقوا باشیم و دروغ نگوییم و غیبت نکنیم و به مال دنیا حرص نزنیم و اهل تجمل و تشریفات و اسراف و بدخواهی نباشیم و ادعاهای دروغ نکنیم‏
شخص امام (ره) انسان خوبی بود. خوبی او توانست تمام قلمرو حضور او را خوب و متلالی بکند. وقتی کسی خوب است، حول و حوش او هم تحت تاثیر قرار می گیرد و خانه و دوستان و کشور و دنیای خودش را خوب می کند. امام (ره) مثل چراغی بود که همه جا را منور می کرد، چون خودش منور بود. حتی دشمنان امام، شخص او را از لحاظ زهد و پارسایی و بی طمعی و بی اعتنایی به دنیا و راستگو بودن در ادعاها، قبول داشتند.
شاید درست باشد که ما خطاب امیر المؤمنین علیه الصلاة و السلام به عثمان بن حنیف را - که یک وقت هم امام (ره) به آن اشاره کردند - به خودمان بگوییم. اَلا وَ اِنَّکُمْ لا تَقْدِرُونَ عَلی ذلکَ : شما نمی توانید آن گونه خوب باشید، ما هم نمی توانیم آن طور خوب باشیم. بعد می فرماید : وَلکِنْ اَعِیْنُونی بِوَرَعٍ وَ اِجْتِهادٍ. ورع داشته باشید، از لغزشگاهها بپرهیزید و تلاش و اجتهاد کنید. این اجتهاد، با کمک خدا همراه خواهد شد. برادران! بدون اجتهاد و تلاش، آدم خوب نمی شود. ای کاش می توانستیم این حرفها را از امام (ه) بشنویم. حالا من باید این حرفها را بگویم که خودم از همه ناقصترم و به شنیدن این تذکرات از همه محتاجترم، اما چه کنم که وظیفه من این است این مطالب را به برادران بگویم.
ما باید عفت داشته باشیم، عفیف باشیم و به لجن بودن طبیعت بشری خودمان واقف باشیم. برادران! این طبیعت خیلی خطرناک است. بشر این طوری است، بشر لغزش دارد. برای این که آدم خودش را از لغزش نگهدارد، راه این است که لب پرتگاه نرود. شما که سرگیجه داری، چرا لب پشت بام می روی شما که لرزش زانوداری، چرا آن جا می روی که انسان ممکن است با مغز به زمین بخورد و نابود شود به لغزشگاههای مالی و قدرتی و دیگر لغزشگاههای گوناگون نزدیک نشوید. نمی خواهم در این جا لغزشگاههای متعدد را یکی یکی اسم بیاورم. انواع و اقسام لغزشگا هها و لجنگاهها هست. حواستان را جمع کنید و مواظب باشید.
ما باید صالح بشویم. حکومت، دست من و شما و همه است. همه، بخشی از حکومتند. اگر صالح شدیم، آن وقت سرنوشتی که خدا برای صالحان معین کرده است، متعلق به ما خواهد بود. وَلکِنْ اَعِیْنُونی بِوَرَعٍ وَ اِجْتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدادٍ . مواظب خودتان باشید و ورع پیشه کنید.
برادران ! اگر این مصونیت نباشد، ما خود به دشمن خویش و دشمن نظام تبدیل می شویم. در حال حاضر که ما به دنبال دشمنهای داخلی و خارجی نظام - از آمریکای خونخوار و جنایتکار گرفته تا گروهکها و منافقین - می گردیم تا با آنها مقابله کنیم، مواظب باشیم همان جایی که من و شما ایستاده ایم، دشمن نظام در آن جا نایستاده باشد. من و شما که عمری را سپری کردیم تا در راه خدا کار کنیم و امید و آرزو داشتیم در راه او کشته بشویم و از بین برویم، ممکن است خدای نکرده به دشمن این راه تبدیل شویم. اگر ما مواظب خودمان نشدیم، این احتمال حتمی خواهد شد.