تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

عمل صالحی که در اسلام از یک مسوول نظام سیاسی خواسته شده، رفتار دینی است. یعنی گسترش عدالت در جامعه و خدمت به آحاد مردم‏

تاریخ: 2/1/1383
عمل صالحی که در اسلام از یک مسوول نظام سیاسی خواسته شده است، رفتار دینی است. رفتار دینی‏یعنی گسترش عدالت در جامعه و خدمت به آحاد مردم. در اسلام خدمت به انسانها، حتی انسانهای غیرمومن هم موردنظر است افق دید اسلام خیلی وسیع است.
... خدمت کردن، اجتناب از تبعیض، اجتناب از تضییع بیت المال و اجتناب از تضییع حقوق مردم، اجتناب از سوء استفاده از شغل و مسوولیت - کسی که مسوولیتی دارد، وجاهتی از این طریق به دست آورده، که این وجاهت متعلق به مردم است مثل بیت المال. همچنان که یک مسوول به این دلیل که کلید صندوق بیت المال در دستش است، نمی تواند از بیت المال در مصارف شخصی خرج کند،به همین دلیل حق ندارد که از وجاهت و قدرت و امکان و فرصتهایی که در اختیارش است، به سود شخص خود و منافع شخصی اش استفاده کند - تلاش مجاهدت آمیز و تلاش سخت یعنی به کارگیری عقل، علم، تخصص و تجربه و به کار بردن همه ی ظرفیت دستگاه تحت مدیریت برای رسیدن به آرمانهای نظام اسلامی، رفتار دینی‏است.
... اگر یک مسوول خیلی هم مقدس م‏آب باشد، اما از ظرفیت خود برای کار و تلاش استفاده نکند، رفتار دینی او ناقص است اگر از فرصتها استفاده نکند و عقل و تدبیر و هوش و علم و تخصص و تجربه را به کار نگیرد، رفتار دینی‏اش ناقص است.
معارف اسلامی ما پر است از این مفاهیم عالی و متعالی و قرآن و احادیث ما هم سرشار از این معارف است. البته مسوول متدین کسی است که این ضوابط را در زندگی خود به عنوان اصول حتمی و غیرقابل تخلف در نظر داشته باشد. اگر مسوولان نظام جمهوری اسلامی مقید به این ضوابط باشند، نظام اسلامی روزبه روز و قدم به قدم به پیش می رود.