تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

اگر غفلت کردیم، دشمن ما را دور خواهد زد و ضایعه خواهدآفرید

تاریخ: 23/5 /1370
درسی که قرآن در باب جنگ احد به ما داد، درس بزرگی است و متعلق به همیشه است. خلاصه مطلب هم این است که خدای متعال به مسلمانان وعده می کند که ما شما را کمک خواهیم کرد، و این وعده در جنگ احد عملی می شود، وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ الّلهُ وَعْدَهُ . وعده کمک تحقق پیداکرد و شما پیروز شدید و دشمن مجبور به عقب نشینی شد، تا این که مشکل به وسیله خودشما شروع گردید.
طبق روایات، پیامبر فرموده بود:
لَا تَبْرَحُوا هَذَا الْمَکَانَ فَإِنَّا لَا نَزَالُ غَالِبِینَ مَا ثَبَتُّمْ فِی مَکَانِکُمْ. تا وقتی ایستاده اید، شما پیروزید. وقتی که مشکل پیدا شد و میل به مال دنیا و غفلت از وظیفه و چشم وهمچشمی در تکالب بر حطام دنیوی، بر احساس وظیفه و وجدان درونی و دینی فایق آمد، قضیه بعکس شد:
حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ، اول سست شدید، وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ، به درگیری میان خودتان پرداختید، وَ عَصَیْتُمْ ، پستتان را ترک کردید و آن جایی که به شما گفته بودند باشید و نگهبانی بدهید، محل را رها کردید، در نتیجه قضیه بعکس شد. ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏
. این، یک قانون است، مثل قانون جاذبه، مثل قوانین دیگر طبیعی و تاریخی.
نگوییم که آن چند ساعت به ما چه. الان همه ما در همان وضعیتیم. جامعه ما، نه امروز، بلکه از بعد از پیروزی انقلاب در همان وضعیت است. پیروزی مرحله یی انجام گرفته است. ما ماموریم بر این که ثغره و شکاف و کمینگاه را حراست و محافظت بکنیم. اگر غفلت کردیم، دشمن ما را دور خواهد زد و ضایعه خواهدآفرید. از اول انقلاب تا حالا نگاه کنید، هرجا دور خوردیم، بر اثر چنین غفلتی بوده است. اگر بگردیم، غفلت را پیدا می کنیم. همه اش دنبال مسایل تحلیل سیاسی نرویم. البته من منکر فعل وانفعالات بیرونی و واقعی و سیاسی نیستم، اما اُسّ اساسِ قضیه در درون خود ماست.