تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

وقتی انسان تقوا داشته برای خدا کار بکند و اخلاص پیشه نماید، خدای متعال به کارهای او برکت می دهد

تاریخ: 2/6/1378
یکی از آثاری که بر تقوا مترتب است، این است که خدای متعال به کارهای ما برکت می دهد. اگر انسان آثاری را که در قرآن - که کلام الهی است - بر تقوا مترتب شده است، ملاحظه بکند، خواهد دید که جواب همه احتمالات و خواطر و وسوسه های‏ذهنی او داده شده است: وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ فُرْقاناً، اگر تقوا پیشه بکنیم، خدای متعال برای ما فرقان - یعنی فارق بین حق و باطل - به وجود خواهد آورد، راه حق و باطل برای ما مشتبه نخواهد شد، راه باز خواهد شد. وقتی انسان فهمید حق کدام است، باطل کدام است، با شجاعت بیشتری حرکت می کند. وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً ، انسان را از تنگناها خارج می کند و برای او فرج و گریزگاه به وجود می آورد، وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ ، از آن جایی که محاسبه نکرده، او را روزی‏خواهد داد.
روزی شما که روزی شخصی خودتان نیست، هر کدام شما مظهر بخش عظیمی از این ملت و این کشور هستید، روزی شما آن چیزی است که کار شما را آسان و امکانات را برای شما فراهم می کند.
... خدای متعال گاهی با پول کم، برکت خودش را اعطا می کند. گاهی با پول زیاد و با فراوانی درآمد، برکت از انسان گرفته می‏شود. وقتی انسان تقوا داشته باشد، وقتی برای خدا کار بکند و اخلاص پیشه نماید، خدای متعال به کارهای ما برکت می‏دهد.
... باید این کمکهای مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ پروردگار را باور کنیم، این بر اثر همین مایه توکل و ایمانی است که بحمدالله خدای‏متعال در دست اندرکاران مشاهده می کند.
... آن صدقی که خدای متعال در یک ملت و در یک مجموعه خدمتگزار و در یک مجموعه عمل کننده ملاحظه کند، این صدق خیلی به داد او خواهد رسید و به او کمک خواهد کرد.
... عزیزان من! به نظر من، راه دینداری، راه توکل به خدا و راه اعتماد به وعده الهی است، وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ، ایمان و تقوا، راههای طبیعی را هم باز می کند، مشکلات طبیعی را هم برطرف می کند، مشکلات جهانی را هم برطرف می کند، خطرهای بزرگ را هم برطرف می کند و گشایشهای فراوان به وجود می آورد، این یک طرف قضیه است، یک طرف هم مردم قرار دارند.... ذخیره معنوی شما، یکی توکل به خداست، یکی اعتماد به این مردم مومن و صادق و فداکار و علاقه مند به مسئولان و علاقه مند به اسلام و علاقه مند و قدردان نظام جمهوری اسلامی، که هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم کمکی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده، در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام کردند.