تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

انسان، بخصوص جوان، از زیبایی و زیباسازی خودش خوشش می آید عیبی هم ندارد، در اسلام هم منع نشده، آن چیزی که منع شده، فتنه و فساد است‏

تاریخ: 7/2/1377
انسان، بخصوص جوان، از زیبایی و زیباسازی خوشش می آید و دلش می خواهد که خودش هم زیبا باشد، و این عیبی هم ندارد، یک چیز طبیعی و قهری است، در اسلام هم منع نشده است. آن چیزی که منع شده، فتنه و فساد است. این زیبایی و زیباسازی، بایستی موجب این نشود که در جامعه انحطاط و فساد به وجود بیاید، یعنی ابتذال اخلاقی نباید به وجود بیاید. چگونه، راههایش مشخص است. اگر ارتباط بی قید و شرط و بی بندوباری در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، این موجب فساد خواهد شد. اگر به صورت افراطی به شکل مدپرستی دربیاید، این به فساد خواهد انجامید. اگر این مقوله زیباسازی و رسیدن به سر و وضع و لباس و امثال اینها، مشغله اصلی زندگی بشود، انحراف و انحطاط است، مثل این که در دوره طاغوت، آن خانمهای اعیان و اشراف، پشت میز آرایش می نشستند. فکر می کنید چند ساعت می نشستند شش ساعت! این واقعیت دارد، و ما خبرهای دقیق داشتیم که شش ساعت می نشستند! یک انسان، این مدت برای آرایش صرف وقت کند، که می خواهد مثلا به عروسی برود و موی سرش را، یا صورتش را این طوری درست کند! اگر کار به این شکل دربیاید، انحراف و انحطاط است، اما فی نفسه، رسیدن به سر و وضع و لباس، بدون این که در آن خودنمایی و تبرج باشد، عیبی ندارد.
... در اسلام، به مساله زیبایی اهمیت داده شده است. زیاد شنیده ایم که : إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال، خدا زیباست و زیبایی‏را دوست دارد. در خصوص رسیدن به سر و وضع، روایات زیادی در کتب حدیثی ما هست. در کتاب نکاح ، مفصل بحث می‏شود که مرد و زن بایستی به خودشان برسند. بعضی خیال می کنند که مثلا مردان باید موی سرشان را بتراشند، نه، در شرع، برای جوانان مستحب است که موی سر بگذارند. در روایت هست که الشَّعْرُ الْحَسَنُ مِنْ کَرامَةِ اللَّهِ فَأَکْرِمُوه ، موی‏زیبا، جزو کرامتهای الهی است، آن را گرامی بدارید.