تربیت
Tarbiat.Org

راهبردها در کلام و پیام حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای
مرکز غدیر‏‏‏

زندگی حکومتی امیر المؤمنین الگوی مسئولان‏

تاریخ: 26/1 /1370
اگر ما خصوصیات زندگی حکومتی امیر المؤمنین - یعنی علی به عنوان یک حاکم را در نظر بگیریم، می بینیم که چند خصوصیت عمده در این زندگی هست:
اول، قاطعیت و صلابت در راه حق است.
این خصوصیت، اگر نگوییم مهمترین، حداقل بارزترین خصوصیت زندگی امیر المؤمنین است. آن چیزی که اول از این دستگاه حکومت مشاهده می شود، این است که امیر المؤمنین بعد از تشخیص حق، هیچ چیزی نمی تواند جلوی راه حق او را بگیرد. پیامبر درباره او فرموده است:
خَشِنٌ فی‏ ذاتِ الّلهِ . امیر المؤمنین از جمله کسانی است که در راه خدا، هیچ کس و هیچ چیزی نمی تواند جلوی او را بگیرد و مانع او بشود، آنچه را که تشخیص داد، بدون هیچ گونه مبالاتی عمل می کند. اگر به سرتاسر زندگی امیر المؤمنین نگاه کنید، این خصوصیت را مشاهده می کنید، قاطعیت و صلابت. از اول نشستن بر مسند حکومت، امیر المؤمنین این قاطعیت و صلابت را نشان می دهد. یعنی حکومت وقتی که به نام خدا و برای خدا و برای‏اجرای احکام الهی است، باید تحت تاثیر هیچ ملاحظه یی که مخالف با حق باشد، قرار نگیرد. این، آن منطقی است که امیر المؤمنین دنبال می کرد. اگر دشمنان علی بن ابی طالب(علیه السلام) را مشاهده کنید، می بینید که این قاطعیت چه قدر مهم است.
بعد دوم زندگی امیر المؤمنین ، بعد زهد آن حضرت است، که اگر بخواهیم وارد صحبتش بشویم، فصل مبسوط عجیبی است. این زهد امیر المؤمنین ، واقعا زهد خیلی عجیبی است. البته عرض کردم، نه این که من بگویم، خود علی بن ابی طالب فرموده است. توقع نیست که من و امثال من، مثل علی بن ابی طالب زندگی کنیم، خود آن بزرگوار گفتند که نمی توانید.
...برادران! امیر المؤمنین می گوید زندگی به سمت زهد باید برود. امروز در جمهوری اسلامی، اگر ما احساس بکنیم که زندگی‏به سمت اشرافیگری می رود، بلاشک این انحراف است، بروبرگرد ندارد. ما باید به سمت زهد حرکت بکنیم. نمی گوییم هم زهدهای آن چنانی، که متعلق به اولیاالله است، نه، مسئولان درجه یک، مسئولان درجه دو، تا آن مسئولان درجات بعد هم باید در حد خود زهد داشته باشند، بعد هم به عامه مردم می رسد.