تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

توبه‏

گاهی یک سجده برایت کردم. توبه بالاخره قبول می‏شود. پروردگار در را باز گذاشته است. تو تنبلی می‏کنی؟ نصف شب بلند شو، حالا نماز شب هم نخواندی، نخواندی. حالا بچه صدایت کرد، مثلا بیدار شدی برو فرش را بزن کنار، یا برو در حیاط، این صورتت را بر روی زمین بگذار، البته آن هم آهسته که زن و بچه ات نشنودها.
چون بین اینکه بشنوند یا نشنود، خیلی فرق معامله است. یادتان باشد. بعضی‏ها یک کاری می‏کنند، می‏آیند و جا می‏زنند و می‏گویند. گفتند یک کسی نماز شب خوانده بود دید که کسی متوجه نشد، هی می‏گفت: این کوزه را بدهید. آقا! نماز شب هم تشنگی می‏آورد! تا مردم متوجه بشوند. یکی به من می‏گفت من از برکت جدت چهل سال است بلند می‏شوم. گفتم به من چرا می‏گویی بیچاره؟
بلند شو! حالا نماز شب هم که نخواندی، این صورتت را روی خاک بگذارو بگو رب رب اغفر و ارحم و تجاوز عماتعلم انک انت الاعز الاجل الاکرم(113) فارسی این دعا را بابا طاهر گفته است:

خداوندا به حق هشت و چارت - زما بگذر! شتر دیدی ندیدی. ‏

خدا مرحمت می‏کند و دستت را می‏گیرد. توبه خیلی خوب است. ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین(114) خداوند توبه کاران را دوست دارد. دیگر از این بالاتر چه می‏خواهی؟ خدا دوستت دارد. پس اول ترک گناه. بدون ترک گناه به هیچ جا نمی‏رسی.
یک قضیه برایتان بگویم؟! اجازه می‏دهید؟ از کجا معلوم که اجازه می‏دهید؟ صلوات حضار.
خدایا من که این حرف‏ها را می‏گویم، قبر دارم . چند دفعه بگویم که اینها یقینیات است. به شما می‏گویم‏ها. من از حرف ضعیف و شل و ول بدم می‏آید. اصلا به لطف پروردگار تا یقین نباشد اینجا به شما نمی‏گوییم. این منبر منبر امام حسین (علیه السلام) است. مگر شوخی است که من روی این منبر، حرف ضعیف بزنم؟ حالا اینها که روی منبر حرف ضعیف زدند، خدا همه شان را ببخشد. اگر ما بدانیم که منبر چیست، آب شویم و اصلا روی منبر نمی‏نشینیم. ولی چاره‏ای ندارم چکار کنم؟