تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

اثر محبت‏

اجمالا می‏گویند وقتی محبت در دل وارد شد، یک آثاری دارد. آدم هر چه هم بخواهد کتمام کند آثارش ظاهر می‏شود. می‏گویند اگر کسی محبت را نچشیده باشد، حال یک محب را نمی‏تواند بفهمد. خوشم می‏آید از این احمد شوقی که دیشب هم از ایشان یک بیتی نقل کردم؛ یک قصیده نبویه بسیار زیبایی دارد چقد زیباست؟ عربها رسمشان بر این است که هرچی می‏خواهند بگویند الا مدیحه یا مرثیه باشد، با تغزل شروع می‏کنند. رسمشان است؛ بعد وارد مطلب می‏شوند. این قصیده نبویه احمد شوقی انصافا به نظر من در دنیا منحصر به فرد است. در مقدمه‏اش تغزل می‏کند می‏گوید که یا لائمی فی هواها ای کسی که مرا در محبت ملامت می‏کنی این برای این است که محبت را نچشیده‏ای.
یا شیخ اشراق را شما ببینید، البته منظور شیخ سهرو ردی است.
می‏دانید که دو تا شهاب الدین سهروردی داریم. یکی عارف بود و یکی فیلسوف. یکی استاد سعدی است که سعدی از او در اشعارش یاد می‏کند؛ مرا پیر دانای مرشد اند رز فرمود. آن سعدی عارف است که استاد سعدی ومعاصر او بوده است. یک کتابی هم دارد به نام عوارف المعارف.
یک شهاب الدین سهروردی هم داریم که او را کشتند. گاهی به او گفته می‏شود شیخ مقتول. گاهی گفته می‏شود: شیخ اشراق. ایشان هم آدم عجیبی بوده است و یک قصیده بلند و بالایی از او یافتم که این خلکان در کتاب وفیات الاعیان از او نفل کرده است. در آن قصیده می‏گوید که این بیچاره عاشق، هر کاری هم بکند محبتش را نمی‏تواند بپوشاند. محبت آثاری دارد، او می‏گوید یا رحمه للعاشقین تکلفوا بیچاره عاشق‏ها به زحمت و کلفت افتادند که این بحث را بپوشانند، در ادامه می‏گوید: اصلا محبت انسان را رسوا می‏کند. خلاصه در این باب حرف‏ها زده شده است. خواستم یک دور نمایی از این بحث عرض کرده باشم.