تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

معرفت و محبت‏

عنوان صحبت التامین فی محبه الله است. دیشب در پایان صحبت، سخن به اینجا رسید که عده‏ای سوال می‏کنند و آن سوال این است که می‏گویند شما گفتید ریشه محبت معرفت است. شکی در آن نیست. حالا چه کنیم که معرفت زیاد بشود تا محبت زیاد شود؟ چون محبت زیاد بشود، مطلب تمام است.
دیشب حضور انوارتان عرض می‏کردیم که محبت، میان پرترین راه است. ما دیگر از محبت راهی نزدیک‏تر نداریم. هر چه ایمان، قوی‏تر باشد، محبت بیشتر می‏شود. والذین امنوا اشد حبا للله(79)؛ اصلا این محبت خدا بحث بسیار بزرگ است. هیچ ربطی به عشق‏های مجازی ندارد. حالا بعضی‏ها آمدند و حرف هایی زدند که دیگر آنها خیلی وقت و مقدمات فراوانی می‏خواهد که از موضوع خارج می‏شویم. فقط این مقدار بدانید که اگر محبت خدا در دلی جا بگیرد، آن دل دیگر چیزی نمی‏بیند المحبه نار تحرق ما سوی المحبوب محبت همانند آتشی است که ما سوای محبوب را می‏سوزاند. دیگر غیر از مجبوب چیزی نمی‏ماند. شاعر عرب دیگر: کانت بقلبی اهواء مفرقه هواهای زیادی در قلبم بود وقتی تو را دیدم همه‏اش جمع شد. شد یک چیزی. در دعای کمیل می‏خوانیم که واورادی کلها وردا واحدا.
خب! چه کار کنیم معرفت زیاد بشود، تا محبت زیاد بشود؟ این حرف بزرگی هست. این مطلب را آن شاء الله جوآنهای نورانیمان دست کم نمی‏گیرند. با یک مقدمه و یک مطلب پایانی که به درد شما می‏خورد و شنیدن آن برای شما ضروری است. پس اول مقدمه را بشنویم، بعد جواب را بشنویم، و در پایان هم آن مطلب ضروری را.