تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

عادتکم الاحسان و سبجیتکم الکرم‏

دیشب مبحثی را که حضورتان تقدیم کردیم یک تکمله‏ای دارد. این مبحث به قدری پیچیده و بغرنج هست که خدا می‏داند. ولی خب الحمدالله دیدیم که مجلس، مجلس فضیلت و علم است، عیب ندارد که آن را مطرح کنم. خیلی فکر کردم دو دل بودم اما دیدم اگر مطرح نکنم، مطلب ناقص می‏ماند و اگر مطرح کنیم یک قدری زحمت دارد و حالا با اعتماد به این دل‏های نورانی و متوکلا علی الله و مستعینا بالله مطرح می‏کنیم.
اگر صفات عالیه به دست نیاوریم به جایی نمی‏رسیم. صحبت بر این بود که چه کار کنیم که معرفت زیاد بشود؟! توضیح دادم تا رسیدم به اینجا که اعمال صالحه معرفت را زیاد می‏کند. منهی این یک رمزی است که اگر صفات عالیه همراه با اعمال صالحه همراه نباشد، آدم به جایی نمی‏رسد. مثلا کسی از سر شب تا صبح نماز بخواند ولی اگر بنا باشد که این آدم خسیس باشد حسود باشد بدبین باشد به جایی نمی‏رسد. صفات عالیه مانند سخاوت، تواضع مهربانی، خوش خلقی، بلند نظری، جوانمردی و دیگر صفات عالیه را باید بدست آورد. اگر انسان این صفات را به دست بیاورد و در خود ایجاد کند و صفات رذیله را از قلب تخلیه کند و دل به صفات جمیله آرایش پیدا کند آن وقت هست که اعمال انسان هم مثمر ثمر واقع می‏شود.
یقین بدانید - یقینا ثم یقینا - و آگاه باشید که اگر صفات عالیه در باطن نباشد، به هیچ جا نمی‏رسیم، و به تعبیر اخری ما زیر خیمه اهل بیت (علیهم السلام) نمی‏برند تا اینکه یک سنخیت، هر چند مختصر با آن بزرگواران داشته باشیم. این‏ها بزرگ هستند. در زیارت جامعه کبیره می‏خوانیم عادتکم الاحسان و سبجیتکم الکرم اصول حلم، اصول کرم به این‏ها خطاب شده است.
و اما تمیم بحث قبل. این تتمیم را باید پهلوی بحث دیشبی بگذاریم تا کامل بشود. پس از اینجا شروع می‏کنیم که مقدمه‏اش هم کوتاه باشد. مقدمه ابن خلدون نباشد. (اگر من را به حال خودم بگذارند، مقدمه من مقدمه ابن خلدون می‏شود.)