تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

ولایت‏

ولایت، شجره طیبه‏ای است. درخت پاکیزه‏ای است و مصداق آن آیه شریفه که الم‏تر کیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء(38) این شجره طیبه‏ای است سر به فلک کشیده شاخ و برگی دارد و ظهوراتی دارد و خود نبوت و امامت از میوه‏های ولایت است یعنی چی؟ این یک حرفی است که خدای ناکرده اگر ناقص گفته شود یا خوب تفسیر نشود تالی فاسد پیدا می‏کند. اما الحمد الله مجلس ما مجلس علم و فضیلت است. من با اعتماد به این بواطن نورانی این را مطرح می‏کنم که آن شاء الله درست استماع شود.
وقتی مطرح می‏کنیم ولایت درختی است که نبوت و امامت از میوه‏ها آن است این یک تعبیر است. گاهی در بین علما تعابیری پیدا می‏شود که می‏گویند: ولایت باطن نبوت است. این دو تا تعبیر باعث می‏شود که گاهی اشخاص پیدا می‏شوند که می‏گویند: ولایت بالاتر از نبوت است. اخیرا گفته شده است: گروهی آمدند و این‏ها را به صورت خام در اذهام مردم انداختند. مردم هم عاشق اهل بیت (علیهم السلام) هستند. خدا نکند از این عشق یک وقت سوء استفاده بشود. آن هایی که از این عشق سوء استفاده می‏کنند، روز قیامت هیچ جوابی ندارند. باید صحیح صحبت بشود. آدم یک حرفی را نباید بزند یا اگر به صورت خام یا سربسته زد که اذهان مردم هر طرفی رفت و گمراه شد خطرناک است. می‏گویند که ولایت باطن نبوت است و التماس دعا!
اسماعیلیه می‏دانید که گروهی از شیعه هستند. منتهی منحرف هستند که حضرت صادق (علیه السلام) را قبول دارند: یعنی با ما تا این جا می‏آیند. از آن به بعد دو راهی می‏شود و می‏روند و قائل به امام اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) می‏شوند که البته این‏ها یک بعد سیاسی هم داشتند. تاریخشان خیلی مفصل است. یک قدرتی یک وقتی داشتند. آن اقلیدی مورخ معروف مصری اگر اسمشرا استماع فرموده باشید، کتابی دارد که یک وقت در سوریه چاپ شد. نمی‏دانم چرا حکومت سوریه آن وقت‏ها بدشان آمد و این کتاب را جمع کردند کتاب پر فایده‏ای بود که. به یک زحمتی جلد دومش را به دست آوردم. در آنجا مفصل نوشته که فاطمیون، که در مصر شیعه و اسماعیلی بودند قدرتی داشتند و از آنجایی که باطن نداشتند دوام نیاوردند. این خودش نکته‏ای است. شیعه دوازده امامی این همهتا حالا از هر طرف ضربه خورده و دشمن داشته تولی در عین حال چون باطن داشته روی پای خود ایستاده است. زیدیه هم الان فقط اسمی از آن مانده است. نابود شدند و رفتند. خلاصه مقصود این است که علت انحراف این‏ها را می‏نویسند این بوده است که این نکته‏ها را نفهمیدند. گفتند: ولایت باطن نبوت است. متوجه نشدند چیه؟ می‏دانید چه برداشتی کردند؟ این طور برداشت کردند که یعنی ولی اعظم است از نبی این طور برداشت کردند نعوذ بالله! برداشت کردند امیر المؤمنین (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بالاتر است. در صورتی که مطلب باید درست تفسیر شود. همان طور که عرض کردم ولایت درختی است و امامت و نبوت از میوه‏های آن است. یعنی به این معنا که اول باید شخص ولی باشد تا بتواند نبی و رسول باشد. نه این که یک نبی بود و یک ولی و ولی بالاتر از نبی است. چرا نمی‏گویم؟ چون نبی، ولی هم هست. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خودش ولی بوده است. نبی بوده است. رسول بوده، امام بوده است البته، امامت والاترین رتبه است دیگر والاتر از امامت رتبه‏ای نداریم و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) امام بوده است. و آنهایی که می‏گویند: امامت والاترین رتبه است، درست باید مطلب را بشکافند. اگر می‏گوید: امام از پیغمبر مهم‏تر است، معنایش این است که خود پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) امام (علیه السلام) بوده است.
پس این طور شد که وقتی می‏گوییم ولایت باطن نبوت است یا ولایت درختی است که امامت و نبوت از میوه‏های آن هستند، یعنی اول شخص باید ولی باشد تا بتواند نبی باشد.
شما بگویید درخت یا بگویید میوه بالاخره ظهوری از ظهورات ولایت است یک وقت ممکن است یکی از میوه‏های ولایت، نه اسمش پیغمبر باشد، نه امام. خودش اصلا محو باشد. مانند چی؟ مانند وجود نازنین صدیقه کبری (علیهم السلام) که اصلا محور ولایت است. حالا شما می‏گویید به او بگوییم پیغمبر یا امام؟ اما جبرئیل نازل می‏شود و جبرئیل با خضوع یک گوشه‏ای نشسته که دختر پیغمبر! ما در خدمت شما هستیم. یک همچنین بزرگوار بوده است. البته آن شاء الله یک کمی صبر کنید و زنده باشم، لایق باشم بتوانم اینجا خدمتتان برسم و مراتب ولایت را به فضل خدا در شب‏های آینده خواهیم گرفت.
ممکن است یک نفر در ولایت به مرتبه‏ای برسد که اصلا خیلی پایین‏تر از این‏ها باشد و از اینها بودند و زیاد هم بودند. علم لدنی به این‏ها داده شده است. آن گاه علم لدنی خودش مراتب دارد. حالا همین دارندگان علم لدنی با ائمه (علیهم السلام) چه فرق دارند؟ این بحث بسیار بزرگی است. یک وقت شما مثلا می‏شنوید که یک عالمی از غیب خبر دارد. از این طرف هم می‏شنوید امام صادق (علیه السلام) از غیب خبر داد. یک وقت شیطان می‏گوید: خب چه فرقی این با آن دارد؟ نه! خیلی فرق دارد. حالا آن شاء الله فردا شب به شما مراتب ولایت را عوض می‏کنم. مراتب پایین و بالا دارد. و در جامعه کبیره، به این مراتب خیلی در لفافه اشاره شده است.