تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد25
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - نامهای قیامت در قرآن مجید

می دانیم قسمت مهمی از معارف قرآن ، و مسائل اعتقادی آن ، بر محور مسائل مربوط به قیامت و رستاخیز دور می زند ، چرا که مهمترین تاءثیر را در تربیت انسان و روند تکامل او دارد .

نام هائی که در قرآن برای این روز بزرگ انتخاب شده نیز بسیار است و هر کدام بیانگر بعدی از ابعاد آن روز می باشد ، و به تنهائی می تواند مسائل بسیاری را در این رابطه بازگو کند .

به گفته مرحوم ((فیض کاشانی )) در ((محجة البیضاء)) در زیر هر یک از این نامها سری نهفته شده ، و در هر توصیفی معنای مهمی بیان گشته ، باید کوشید تا این معانی را درک کرد و این اسرار را یافت .

او بیش از یکصد نام برای قیامت ذکر کرده که همه یا اکثر آن را می توان از قرآن مجید استفاده کرد . مانند ((یوم الحسرة )) ((یوم الندامة )) ((یوم المحاسبة )) ((یوم المسالة )) ((یوم الواقعة )) ((یوم القارعة )) ((یوم الراجفة )) ((یوم الرادفة )) ((یوم الطلاق )) ((یوم الفراق )) ((یوم الحساب )) ((یوم التناد)) ((یوم العذاب )) ((یوم الفرار)) ((یوم الحق )) ((یوم الحکم )) ((یوم الفصل )) ((یوم الجمع )) ((یوم الدین )) ((یوم تبلی السرائر)) ((یوم لا یغنی مولی عن مولی شیئا)) ((یوم یفر المرء من اخیه )) یوم لا ینفع مال و لا بنون )) و ((یوم التغابن و . . . .))**(المحجة البیضاء) جلد 8 صفحه 331 (با اختصار)***

@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 285@@@

ولی معروفترین نام آن همان ((یوم القیامة )) است که هفتاد بار در قرآن مجید ذکر شده ، و حکایت از قیام عمومی بندگان و رستاخیز عظیم انسانها می کند و توجه به آن نیز انسان را به قیام در این دنیا برای انجام وظیفه دعوت می نماید .

به عقیده ما برای بیدار شدن از خواب غفلت و غرور ، و مهار کردن نفس ‍ سرکش ، و تعلیم و تربیت انسان ، کافی است که در این نامها بیندیشیم و وضع خود را در آن روز عظیم ، روزی که همگی در پیشگاه خداوند بزرگ حاضر می شویم ، و پرده ها کنار می رود و اسرار درون ظاهر می شود ، بهشت تزیین می گردد و جهنم بر افروخته می شود ، و همگان در پای میزان عدل الهی حاضر می شویم در نظر بگیریم (خداوندا ما را در آن روز در پناه خودت جای ده ) .

@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 286@@@