تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد25
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - نظام جنسیت در جهان بشریت

با تمام گفتگوهائی که درباره عوامل جنسیت جنین شده ، و اینکه تحت تاءثیر چه اموری تبدیل به جنس ((مذکر)) یا ((مؤنث )) می شود ، هنوز هیچکس به درستی نمی داند که عوامل اصلی چیست ؟

درست است که بعضی از مواد غذائی یا پاره ای از داروها ممکن است در این مساءله بی تاءثیر نباشد . ولی یقینا هیچکدام عامل تعیین کننده محسوب نمی شود ، و به تعبیر دیگر این مطلبی است که علمش نزد خداوند عالم است .

از سوی دیگر همواره یک تعادل نسبی در میان این دو جنس در همه جوامع دیده می شود گرچه در غالب جوامع تعداد زنان کمی بیشتر و ندرتا در بعضی جوامع تعداد مردان کمی زیادتر است ولی رویهمرفته یک تعادل نسبی در میان این دو جنس وجود دارد .

اگر فرضا روزی فرا رسد که این تعادل به هم بخورد ، و مثلا تعداد زنان ده برابر مردان ، یا تعداد مردان ده برابر زنان شود ، فکر کنید چگونه نظام جامعه انسانی به هم می خورد ؟ و چه مفاسد عجیبی از این رهگذر به وجود می آید که در برابر هر یک زن ده مرد ، و یا در برابر هر ده مرد یک زن وجود داشته باشد ، و چه جنجالی بر پا می شود .

آیات فوق که می گوید فجعل منه الزوجین الذکر و الانثی اشاره لطیف و سربسته ای به این دو موضوع است : از یکسو به تنوع مرموز انسانها ، و تقسیم آنها به این دو جنس در دوران جنین اشاره می کند ، و از سوی دیگر به این تعادل نسبی .**اینکه معروف است تعداد زنان در هر جامعه ای بیشتر از مردان است آن را یکی از دلائل تعدد زوجات می گیرند قابل قبول است اما این منافات با تعادل نسبی ندارد فی المثل در یک جامعه 50 میلیون نفری ممکن است 26 میلیون زن و 24 میلیون مرد باشد یعنی تفاوت این دو تنها حدود یکدهم یا کمتر باشد اما اینکه تعداد زنان چند برابر مردان بوده باشد در هیچ جامعه ای دیده نشده است***
@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 323@@@

خداوندا ! ما گواهی می دهیم که تو قادری بر اینکه در یک لحظه تمام مردگان را لباس حیات بپوشانی ، چیزی در مقابل قدرت تو مشکل و پیچیده نیست .

پروردگارا ! در آن روز که جانها به گلوگاه می رسد ، و از همه چیز قطع امید می کنیم تنها امیدمان به ذات پاک تو است .

بار الها ! ما را به هدف آفرینش آشنا بفرما .

آمین یا رب العالمین
@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 325@@@