تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد25
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

عالم پر غوغای جنین :

می دانیم نطفه انسان از ترکیب نطفه مرد و زن که اولی ((اسپر)) یا ((کرمک )) و دومی ((اوول )) یا ((تخمک )) نام دارد تشکیل می شود .

اصل وجود ((نطفه )) و سپس ترکیب آن ، و بعد مراحل مختلف جنین ، از عجائب و شگفتیهای بزرگ جهان آفرینش است که با پیشرفت علم ((جنین شناسی )) پرده از اسرار آن برداشته شده ، هر چند اسرار بیشتری هنوز در پرده نهان است .

از جمله شگفتیهای مزبور که گوشه کوچکی را تشکیل می دهد امور زیر است :

1 - ((اسپر)) که با آب نطفه مرد خارج می شود موجود زنده متحرک بسیار کوچک ذره بینی است که دارای یک سر و گردن و دم متحرک می باشد ، و عجب اینکه در هر بار انزال مرد ممکن است از دو تا پانصد میلیون ! اسپر وجود داشته باشد که مطابق جمعیت چندین کشور است ، ولی از این عده بیشمار ، فقط یک یا چند عدد وارد تخمک شده ، و بارور می گردد ، وجود این تعداد نطفه نر به خاطر آن است که اسپرها برای رسیدن به تخمک و ترکیب با آن تلفات زیادی می دهند ، و اگر این تعداد عظیم نبود شاید امر بارور شدن مشکل می شد .

@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 340@@@

2 - ((رحم )) قبل از دوران بارداری فقط به اندازه یک گردو است ! اما بعد از انعقاد نطفه و پرورش جنین به قدری بزرگ می شود که جای زیادی را اشغال می کند و عجب اینکه جدار آن بقدری قابل ارتجاع است که در برابر این حجم عظیم کاملا مقاومت می کند .

3 - خون در دیواره رحم در عروق و رگها نیست ! بلکه به صورت ناودان در میان عضلات جاری است ، زیرا اگر رگی وجود داشت مسلما در برابر کشش فوق العاده جدار رحم تاب مقاومت نمی آورد !

4 - بعضی از دانشمندان معتقدند که نطفه زن دارای الکتریسته ((مثبت )) است و اسپر داری الکتریسته ((منفی )) ، و لذا به سوی هم کشیده می شوند ، اما هنگامی که اسپر وارد تخمک شد بار الکتریکی آن را منفی می کند و به همین دلیل اسپرهای بیشمار دیگر که در اطراف آن وجود دارند از آن رانده می شوند و بعضی نیز گفته اند با ورود اسپر ، ماده شیمیائی مخصوص ترشح می شود که سایر اسپرها را می راند .

5 - جنین در میان کیسه ای بزرگ در آبی غلیظ بنام ((آمنی بوس )) غوطه ور است که خاصیت ضد ضربه در مقابل انواع حرکات تند مادر ، و یا اصابت چیزی به شکم ، دارد ، بعلاوه جنین را به صورت یکنواخت گرم نگه می دارد ، و تغییر حرارت خارجی در آن به زودی اثر نمی کند و از همه جالبتر اینکه او را در حالت بی وزنی قرار می دهد ، و از فشار آوردن اعضای مختلف جنین روی همدیگر که ممکن است موجب ضایعاتی شود جلوگیری می کند !

6 - تغذیه جنین از طریق ((جفت )) و ((بند ناف )) صورت می گیرد ، یعنی خون مادر با تمام مواد غذائی و اکسیژن وارد جفت شده ، و با تصفیه جدیدی از

@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 341@@@

طریق بند ناف وارد قلب جنین می شود ، و از آنجا به تمام اعضای بدن پخش می گردد .

جالب اینکه بطن چپ و راست قلب جنین با یکدیگر مربوط است چون مساءله تصفیه از طریقه ریه در آنجا مطرح نیست ، زیرا جنین تنفس ‍ نمی کند اما به محض ، تولد ، حفره ها از هم جدا می شوند ، و دستگاه تنفس به کار می افتد ! .**در این بحث از جلد اول کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر و کتب دیگر استفاده شده است***
@@تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 342@@@