تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه و معنی واسطه فیض
اصغر طاهرزاده

عوض کردن مبادی میل

باز جملة آیت‌الله‌بهاءالدینی(ره) را در نظر آورید که می‌فرمودند: «اگر امام‌زمان(عج) به جان کسی نظرکنند، مبادی میل آن فرد تغییر می‌کند» تا معنی «تأیید نظر» روشن شود. گاهی دیده‌اید كه کارحقّی را می‌خواهیم انجام دهیم ولی دل همراه نمی‌شود. مثلاً می‌گوییم شب زود می‌خوابیم یا كمتر غذا می‌خوریم تا نیمه شب بیدار شویم و یا مقدمات را برای بیداری و استفادة بیشتر از شب قدر یا شب پانزده شعبان فراهم می‌کنیم، همان شب خواب آنچنان به جانمان می‌افتد که از شب‌های معمولی هم بدتر می‌شود، ما همة این‌ها را روی حساب می‌دانیم. خدا می‌خواهد بگوید تو با اعتماد به کارهــایت هیـچ وقت به جایـی نمی‌رسـی. گاهـی هم می‌بینیـد احوالاتی را می‌خـواستید و هر چـه هم تلاش می‌كردید به دست نمی‌آوردید ولی یك مرتبه ملاحظه می‌كنید در یک لحظه آن را دارید. یکـی ازدوستان می‌گفت: یک بار در رکعتی از نماز، در ماه رجب، آن‌چنان نمازی ‌خواندم که همه آنچه را می‌دانستم و می‌خواستم در ارتباط با حق برایم محقق شود و نمی‌شد، محقق شد. چون در حالت عادی، وقتی حواسم را به معنی نماز جمع می‌کردم، شعور و شور نماز از دستم می‌رفت، وقتی قلب خود را صرف شور و شعور می‌کردم، این‌که هدف از خلقت عبادت است از دست می‌رفت، اما درآن یک رکعت همه این‌ها را به من دادند و چنان سرمست شدم که گفتم، همه چیز تمام شد و به حمدالله به مقصد رسیدم. بعد هم آن را گرفتند و ما را فعلاً می‌دوانند و می‌دوانند. این احوالات با کتاب و درس و مدرسه به‌دست نمی‌آید.
یکی از عرفا در دریا درحال غرق‌شدن بود به او گفتند می‌خواهی نجاتت بدهیم؟ گفت: نه. گفتند: می‌خواهی غرق بشوی؟ گفت: نه. گفتند: عجب آدمی نه می‌خواهد نجات یابد و نه می‌خواهد غرق شود. گفتند پس چه می‌خواهی؟ گفت: «من که باشم که من بخواهم، آنچه خدا بخواهد می‌خواهم». اگرکسی بتواند به‌کمک دعای ندبه، کاری کند که نظر امام‌زمان(عج) بر جانش جلب بشود، مبادی میلش عوض می‌شود، یعنی؛ آنچه را باید بخواهد، می‌خواهد وآنچه را نباید بخواهد، نمی‌خواهد. و در این‌جاست که به مدد امام‌زمان(عج) آنچه می‌خواهد تحقق می‌یابد. با دعای ندبه که یک ذخیره الهی است می‌شود این کار را کرد. در این دعا حرف‌ها و اسرار زیادی را می‌توان با امام زمان(عج) در میان نهاد. گفت:
برسرموی مرا با تو هزاران کار است

ماکجاییم وملامت گر بیکار کجاست

من امیدوارم که دوستان از مرحله شک در وجود مقدس امام‌زمان(عج) گذشته باشند و إن‌شاء‌الله به مرحلة نجوای با آن حضرت رسیده باشند. کسی که هنوز شک دارد جهان مغزی دارد و مغزجهان هم انسان است ومغز انسانیت، انسان کامل یا امام زمان(عج) است، هنوز در دبستان دین هم وارد نشده است، وباید این مسئله را برای خود حل کند تا بتواند از بركت نجوا با امام زمان(عج) استفاده کند. إن‌شاءالله.