تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه و معنی واسطه فیض
اصغر طاهرزاده

چگونگی ارتباط با مقام امام عصر(عج)

امام‌زمان(ع) مقامشان مقام عصمت است و کسی می‌تواند با آن مقام تماس بگیرد که انتخاب‌هایش در راستای مقام عصمت باشد، البته نگویید که ما معصوم نیستیم و نمی‌توانیم با امام‌زمان(ع) ارتباط برقرار کنیم. آری! اولاً: باید در راستای عصمت باشید، یعنی عزم و همت‌تان این باشد که می‌خواهید تمام نقص‌ها وضعف‌هایی که موجب عدم رضایت پروردگار است، از خود دور کنید. ثانیاً: عنایت داشته باشید از هر بعدی که معصوم شویم و به هر اندازه‌ای که در راه عصمت قدم برداریم، به همان اندازه می‌توانیم با نظری از نظرات مبارک حضرت تماس بگیریم ولی هرگز با کل مقام امام(ع) به راحتی نمی‌توان تماس گرفت. آری؛ به ‌اندازه‌ای که گناهانمان را زیر پا بگذاریم و معرفت امام‌زمانی پیدا کنیم؛ یعنی معرفتمان از باطل، و دلمان از هوس پاک شود، در همان حد می‌توانیم با انسان كامل ارتباط برقرار ‌کنیم. ما باید خیلی بالاتر از این‌‌كه بخواهیم جسم امام(ع) را ببینیم، در خواست داشته باشیم، باید افق دیدمان بالاتر از یك رؤیت ساده باشد، تا جایی باید جلو رفت كه إن‌شاءالله جان شما به نور نظر مبارك امام(عج)‌ نزدیك شود.(96)
وقتی می‌گویید: «عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى وَ لا أَسْمَعَ لَكَ حَسِیسا وَ لا نَجْوَى» یعنی؛ من هنوز از قلبم، یک صدای کوچک هم از ناحیه شما نمی‌شنوم. «و لا نجوی» یعنی من نجوای شما را در جانم نمی‌شنوم. الحمدلله شیعه بی‌خبر نمی‌ماند، گاهی به خود می‌آیید که عجب در فلان مجلس چه اشتباهی کردید، مثلاً پشت سر مسلمانی غیبت کردید. این تذکر و این‌که ناگهان بیدار می‌شوید و به‌خود می‌آیید، به‌نظر شما این چه نجوایی است؟ این‌که تا دیروز پشت سر مسلمانان غیبت می‌کردید و برایتان مهم هم نبود، حالا چه شده است كه غیبت می‌کنید و پشیمان می‌شوید و به فکر جبران این گناه هستید. این نجواهای امامی‌است که راست است و می‌خواهد من و شما را راست کند، و إن‌شاءالله - به‌تدریج- این نجواها و این تذکرها بیشتر می‌شود و پررنگ‌تر می‌گردد.
گوشم ‌شنید قصة ‌محبوب و مست ‌شد

كوقسم چشم، صورت ِمحبوبم‌آرزوست

ولی عنایت داشته باشید كه بستر طبیعی تقاضای رویت امام‌زمان(عج) به ظهور آن حضرت و تغییر مناسبات جهانی به سوی عدالت در همة ابعاد انسانی آن، برمی‌گردد.