تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

حدیثی از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اینکه گناهان سه قسم است و تفسیر آنها

راوی می‏گوید، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روزی در کوفه به منبر برآمد پس از حمد و ثنای حق تعالی فرمود:
ای مردم، بدانید که گناهان بر سه قسم است؛ سپس سکوت کرد.
حبه عرنی (که نام یکی از پامنبری‏ها بود) عرض کرد یا امیرالمؤمنین، فرمودی گناهان سه‏تا است و بعد سکوت کردی؟
فرمود: بلی، گفتم و می‏خواستم آنها را تفسیر کنم و نفس تنگی بر من عارض شد و مانع شد تفسیر کنم؛ بلی گناهان سه قسم است: گناهی که بخشوده می‏شود - گناهی که بخشوده نمی‏شود - و گناهی که برای مرتکب آن، هم امید بخشایش داریم و هم می‏ترسیم.
حبه عرنی عرض کرد: ای امیرالمؤمنین، برای ما بیان فرما.
فرمود: آری، گناهی که بخشوده شود، آن بنده‏ای است که خداوند بخاطر گناهش در دنیا کیفر داده، و خدا حلیم‏تر و کریمتر از آنست که بنده‏اش را دوبار کیفر دهد.
و اما گناهی که بخشوده نمی‏شود، مظالم بندگان است که بیکدیگر دارند؛ زیرا که خدای تبارک و تعالی آنگاه که خود را بر خلقش شناسانید، بخود سوگند یاد کرد و فرمود: بعزت و جلالم قسم، که از ظلم هیچ ظالمی نگذرم، هر چند دستی بدستی بکوبد و یا دستی بدستی مالیده شود، هر چند که شاخ زدن حیوان شاخداری، به حیوان بی‏شاخی باشد(49). پس برای بندگان مظلوم از ظلم کنندگانشان قصاص می‏شود تا برای کسی بر گردن کسی مظلمه‏ای نماند، سپس آنها را بپای حساب حاضر کنند. و امام گناه سوم، گناهی است که خدای تعالی آنرا بر خلقش پرده کشیده و توبه از آن را بر گناهکار روزی کرده بنده گناهکار پیوسته از گناهش ترسان است و در عین حال امیدوار برحمت پروردگارش می‏باشد، ما هم برای او مانند خود او، امید رحمت داریم و از عذاب خدا بر او بیمناکیم.