تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

استغفار و طلب آمرزش از گناه

زراره گوید شنیدم امام صادق (علیه السلام) می‏فرمود: هرگاه بنده‏ای گناهی کند. از صبح تا شب مهلت داده می‏شود، اگر از خدا طلب آمرزش نماید بر او نوشته نمی‏شود.
در خبر دیگری ابوبصیر از آن حضرت نقل کرده هفت ساعت مهلت می‏دهند اگر سه مرتبه باین جمله استغفار کند و بگوید: استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم چیزی بر او نوشته نمی‏شود.
در خبر دیگری باین جمله اضافه کرده فرمود: بتحقیق مؤمن پس از بیست سال گناهی که مرتکب شده متذکر می‏شود و استغفار می‏کند و آمرزیده می‏شود، و اما کافر گناه می‏کند و پس از یک ساعت فراموش می‏کند.
در خبر دیگری فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در هر روز هفتاد بار استغفار می‏نمود(48) راوی خبر زید شحام است گوید، گفتم: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرمود استغفر الله و اتوب الیه؟ (طلب آمرزش می‏کنم از خدا و بسوی او باز می‏گردم) فرمود: نه، بلکه می‏فرمود: اتوب الی الله (بسوی خدا باز می‏گردم).
گفتم: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) توبه می‏کرد و بر نمی‏گشت و ما توبه می‏کنیم و برمی‏گردیم.
فرمود: خدا مستعان است (یاری کننده است).
در خبر دیگر امام صادق (علیه السلام) فرمود: مؤمنی نباشد که در شبانه روزش چهل گناه کبیره مرتکب شود و با حال پشیمانی بگوید: استغفر الله الذی لا اله الا هو الحی القیوم، بدیع السماوات و الارض ذوالجلال و الاکرام و اسأله ان یصلی علی محمد و آل محمد، و ان یتوب علی.
(یعنی: آمرزش می‏جویم از خدائی که معبودی نیست بجز او که زنده و پاینده است، پدید آرنده آسمانها و زمین است، صاحب جلالت و اکرام است و از او مسئلت می‏دارم که درود فرستد بر محمد و آل محمد و اینکه توبه‏ام را بپذیرد) جز آنکه خدای عزوجل بیامرزد گناهانش را - و خیری نیست در کسی که روزانه بیش از چهل گناه کبیره مرتکب گردد.