تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

دیدار برادران دینی

شانزده حدیث در این مورد وارد شده که اهم آنها بشرح زیر در معرض استفاده خوانندگان قرار می‏گیرد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که برادر دینی خود را برای خدا دیدن کند - نه برای غیر خدا - بخاطر وعده‏های خدا و بدست آوردن آنچه نزد خداست، خداوند هفتاد هزار فرشته مأمور کند که ندا کنند: بدان که تو پاک شدی از گناه و گوارایت باد بهشت.
خیثمه گفت نزد امام باقر (علیه السلام) رفتم که با آن حضرت وداع کنم، فرمود: ای خیثمه از دوستان ما هر که را دیدی سلام برسان و آنان را به پرهیزکاری خدای بزرگ سفارش کن و به اینکه توانگرانشان بر فقیرانشان و نیرومندشان بر ضعیفشان سرکشی کنند و زنده‏شان بر جنازه مرده‏شان حاضر شوند و در خانه‏هایشان بملاقات یکدیگر روند، زیرا که ملاقات آنان موجب زنده شدن امر ما است، خدا رحمت کند بنده‏ای را ما را زنده بدارد.
ای خیثمه، بدوستان ما این پیغام ما را برسان که ما نمی‏توانم در پیشگاه خدا کاری بنفع آنها انجام دهیم مگر بکردار نیکوی آنها و اینکه آنها بمقام ولایت و دوستی ما نائل نشوند مگر به ورع و پرهیزکاری؛ و براستی که پر حسرت‏ترین مردم در روز قیامت کسی است که عدل و داد را برای دیگران توصیف کند و خودش درباره دیگران بر خلاف عدالت رفتار نماید.
حدیث از امام باقر (علیه السلام) است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: جبرئیل به من گفت که: خدای متعال فرشته‏ای را بزمین فرستاد و آن فرشته در زمین راه می‏رفت تا گذرش بر در خانه‏ای افتاد که مردی در خانه ایستاده و منتظر اجازه صاحب خانه بود. فرشته از وی پرسید: با صاحب این خانه چکار داری؟ گفت: برادر دینی من است و می‏خواهم در راه خدا با او دیدن کنم. فرشته گفت فقط برای همین آمدی؟! در پاسخ گفت جز برای اینکار نیامدم. فرشته گفت من فرستاده خدایم بسوی تو و خدای تعالی سلامت می‏رساند و می‏فرماید: بهشت برای تو واجب است آنگاه گفت: خدای متعال می‏فرماید:
هر مسلمانی که مسلمانی را زیارت کند، او را زیارت نکرده بلکه مرا زیارت کرده و ثواب او بر من است که بهشت را باو دهم.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: زیارت برادر مؤمن برای رضای خدا بهتر است از آزاد کردن ده بنده مؤمن. و هر کس یک بنده مؤمن را آزاد کند هر عضوی از او یک عضو آزاد کننده‏اش را از آتش دوزخ باز می‏دارد.