تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

تواضع و فروتنی

امام صادق (علیه السلام) فرمود: نجاشی(15) پادشاه حبشه بعد از آنکه جعفر بن ابیطالب و یارانش از فشار کفار قریش بحبشه مهاجرت کردند، فرستاد نزد جعفر و یارانش و آنها را بحضور طلبید. آنها بر نجاشی وارد شدند دیدند نجاشی در خانه‏اش روی خاک نشسته و جامه‏های کهنه‏ای ببر کرده بود. فرمود: جعفر گفت: چون ما او را بدان حال دیدیم؛ ترسیدیم مبادا سوء قصدی نسبت بما داشته باشد. و چون تغییر حال و هراس ما را دید گفت:
سپاس خدای را که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را یاری کرد و چشمش را روشن ساخت، آیا شما را مژده‏ای ندهم؟ گفتم: چرا پادشاها؛ نجاشی گفت: اکنون یکی از کار آگاهان من از سرزمین شما آمد و مرا خبر داد که خدای تعالی پیامبرش محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را یاری کرده و دشمن او را نابود ساخته و فلان و فلان و فلان در هنگام برخورد با مسلمانان در دره بدر اسیر شدند. آن دره درخت اراک فراوان دارد و گویا هم اکنون من او را می‏بینم. زیرا من در آنجا برای آقایم که از بنی ضمره بود چوپانی می‏کردم.
جعفر گفت: پادشاها، از چه روی می‏بینم که تو بر خاک نشسته و این جامه‏های کهنه را در بر کرده‏ای؟
نجاشی گفت: ای جعفر، ما در آنچه خدا بر عیسی (علیه السلام) فرستاده است، یافتیم که از حق خدا بر بندگانش اینست که، هنگامی‏که خدا نعمتی برای آنها پدید آورد، فروتنی کنند. و چون دیدم خداوند بوسیله محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نعمتی برایم پدید آورده، من هم این تواضع و فروتنی را برای خدا در خود پدید آوردم. چون این خبر به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید به اصحابش فرمود:
ان الصدقه تزید صاحبها کثره فتصدقوا یرحمکم الله
و ان التواضع یزید صاحبه رفعه فتواضعوا یرفعکم الله
و ان العفو یزید صاحبه عزا فعفوا یعزکم الله
براستی صدقه، برای صدقه دهنده مایه فزونیست، پس صدقه دهید خدایتان رحمت کند، و براستی که فروتنی و تواضع مایه بلندی مقام است، پس فروتنی کنید خدا مقام شما را بلند کند، و براستی گذشت برای صاحب گذشت سبب عزت است، از خطای دیگران در گذرید تا خدا عزیزتان گرداند.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: وقتی جبرئیل نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و گفت: خدای تعالی تو را مخیر نموده باینکه یا بنده‏ای متواضع و رسول باشی و یا سلطان و رسول باشی. فرمود، آنحضرت بجبرئیل نگاه کرد و با دست مبارک اشاره به انتخاب تواضع نمود و فرمود: بنده‏ای متواضعم با مقام رسالت. جبرئیل گفت: اگر پادشاهی را هم با رسالت می‏پذیرفتی، پروردگارت چیزی از مقاماتی که نزد او داری کم نمی‏کرد و فرمود کلیدهای تمام گنجینه‏های روی زمین در آن موقع بدست جبرئیل بود.
امام صادق (علیه السلام) در معنای تواضع در حدیثی فرموده: از نشانه‏های تواضع آنست که در نشستن به پائین مجلس راضی شوی و هر که را ملاقات می‏کنی سلام کنی و مجادله را ترک کنی هر چند حق با تو باشد و اینکه دوست نداشته باشی تو را به پرهیز کاری بستایند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدای متعال به موسی (علیه السلام) وحی نمود که ای موسی می‏دانی چرا تو را در میان آفریدگانم به سخن گفتن خود برگزیدم؟ عرض کرد: پروردگارا برای چه بود؟ خطاب رسید: ای موسی، من بنده‏هایم را بررسی کردم و در میان آنها چون تو کسی که خود را در برابر من خوار و ذلیل داند نیافتم، ای موسی هرگاه تو نماز می‏گزاری صورتت را بر خاک می‏گذاری - یا روی زمین می‏گذاری.
و نیز از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که: روزی علی بن الحسین علیهما السلام بر عده‏ای مجذوم گذشت و آنحضرت سوار بر الاغی بود و آنها صبحانه می‏خوردند و آن حضرت را برای تناول صبحانه دعوت کردند. آنحضرت فرمود راستی اگر روزه نبودم، دعوت شما را اجابت می‏کردم. چون بمنزل رفت دستور داد غذائی تهیه کنند. پس غذای خوبی تهیه شد و فرستاد آن مجذومین را دعوت فرمود. آنها آمدند نشستند و حضرت با آنان غذا خورد.
از حضرت رضا (علیه السلام) روایت شده که فرمود: تواضع و فروتنی آنست که بمردم آنرا بدهی که دوست داری، همانرا بتو دهند. در حدیث دیگر راوی حدیث گفت: تواضع مرابتی دارد. از آنجمله شخص قدر شخصیت خودش را بداند و آنرا در جائی که شایسته‏اش می‏باشد با دلی سالم فرود آورد. دوست نداشته باشد بکسی چیزی دهد مگر آنچه خواهد باو داده شود اگر از کسی بدی دید اثر بدی آنرا با نیکی دفع کند و خشم خود را فرو خورد، از مردم گذشت کند زیرا خداوند نیکوکاران را دوست می‏دارد.