تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

راست گوئی و امانت‏پردازی‏

درباره راستگوئی و امانت پردازی حضرت صادق (علیه السلام) در حدیثی فرموده: خدای عزوجل پیغمبری را مبعوث نکرد مگر به راستگوئی و امانت پردازی نسبت به نیکو کار و بدکار
در حدیث دیگر فرمود: فریب مردم را به نماز خواندن و روزه گرفتنشان نخورید، زیرا بسیار می‏شود مردی به نماز و روزه انس می‏گیرد تا آنجا که اگر آنها را ترک نماید بهراس افتد، ولیکن آنان را بیازمائید به راستگوئی و امانت‏پردازی‏شان.
در حدیث دیگر فرمود: من صدق لسانه زکی عمله: کسی که زبانش راستگو است کردارش پاک است.
امام باقر (علیه السلام) به ابی المقدام که اول بار بود برای اخذ حدیث بخدمتش مشرف شد فرمود: راستگوئی را قبل از حدیث یاد بگیرید.
حضرت صادق (علیه السلام) به فضیل‏بن یسار فرمود: ای فضیل: نخستین گواهی دهنده بر راستگوئی آدم راستگو خدای تعالی است که می‏داند او راستگو است، خودش نیز خود را تصدیق می‏کند که راستگو است.
فرمود: اسماعیل را بدان جهت صادق الوعد گفتند که با مردی قرار گذاشت در مکانی ملاقات کند و تا یکسال در آنجا بانتظار آن مرد بود تا اینکه خداوند او را صادق الوعد نامید و پس از آمدن آن مرد اسماعیل باو گفت من از آنوقت تاکنون بانتظار تو بودم. مفسران در اسماعیل اختلاف دارند. مرحوم طبرسی گفته اسماعیل پسر حضرت ابراهیم بود زیرا هر وعده‏ای بهر کس می‏داد وفا می‏نمود و بعضی‏ها اسماعیل ابن حزقیل می‏دانند
در حدیثی دیگر فرمود:
کونوا دعاه للناس بالخیر بغیر السنتکم لیروا منکم الاجتهاد و الصدق و الورع
دعوت کننده مردم باشید به اسلام بوسیله کارهای خیر غیر از زبانتان، تا از شما کوشش و راستی و ورع و پرهیزکاری به بینند.