تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

در اصول کفر و ارکان آن

حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: اصول کفر سه چیز است: الحرص. و الاستکبار و الحسد. حرص یعنی آز و طمع و تکبر ورزی و بخل و حسد. اما حرص، بجهت اینکه آدم (علیه السلام) وقتی که از خوردن شجره منهیه منع شد، حرص و آز باو غلبه کرد و او را واداشت از آن بخورد. و اما استکبار، بجهت اینکه ابلیس وقتیکه مأمور بسجده آدم شد. ابا کرد و تکبر ورزید. و اما حسد نتیجه‏اش چنان است که دو فرزند آدم یکی دیگری را از روی حسد بقتل رسانید یعنی قابیل هابیل را کشت.
در خبر دیگر بنقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ارکان الکفر اربعه: الرغبه، و الرهبه و السخط، و الغضب.
ارکان کفر چهار تا است اول رغبت بدنیا و پیروی شهوات - دوم ترس از فوت منافع و اعتبارات دنیوی یا بیم از کشته شدن در راه خدا و یا بیم از فقر در صورت ادای حقوق واجبه مثل زکوة و خمس - سوم سخط یعنی راضی نبودن بقضای الهی و دلتنگی از احکام الهی - چهارم غضب یعنی انتقام جوئی برای امور دنیوی.
در خبر دیگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علت العلل نافرمانی خدا شش چیز است: 1- حب دنیا 2- حب مقام و ریاست 3- حب طعام 4- حب خوابیدن 5- حب راحتی و آسایش 6- حب زنان.
در خبر دیگر فرمود مردی از قبیله خثعم نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد: یا رسول الله، کدام عمل نزد خدا مبغوض‏تر است؟
فرمود: شرک بخدا.
عرض کرد: پس از آن کدام عمل؟ فرمود: قطع رحم.
عرض کرد: سپس چه کاری؟ فرمود: امر به منکر و نهی از معروف.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در یک سخنرانی بمردم فرمود: آیا خبر ندهم شما را به بدترین مردم؟
عرض کردند: چرا یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم).
فرمود:
الذی یمنع رفده و یضرب عبده و یتزود وحده فظنوا ان الله لم یخلق خلقاً هو شراً من هذا.
(بدترین مردم کسی است که از دستگیری حاجتمندان دریغ ورزد، بنده و نوکر خود را بزند، توشه خود را به تنهائی بخورد و مردم گمان کنند که خداوند مخلوقی بدتر از آن نیافریده است).
سپس فرمود: آیا خبر ندهم شما را به بدتر از آن کس؟
گفتند: چرا، یا رسول الله
فرمود:
المتفحش اللعان الذی اذا ذکر عنده المؤمنون لعنهم و اذا ذکروه لعنوه:
(زشتکار پر لعنتی، که چون نام مؤمنان نزد او ذکر شود آنان را لعن فرستد و چون مؤمنان نام او را ببرند لعنتش کنند.
امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ثلاث من کن فیه کان منافقاً و ان صام و صلی و زعم انه مسلم: من اذا ائتمن خان، و اذا حدث کذب، و اذا وعدا خلف:
(سه علامت در هر که باشد منافق است اگرچه روزه بگیرد و نماز بخواند و گمان کند که مسلمان است؛ و آن کسی است که چون مورد اعتماد مردم قرار گیرد و امانتی باو بسپارند خیانت در امانت کند. و چون سخن گوید، دروغ بگوید، و چون وعده‏ای بکسی دهد خلف وعده کند.) در تأیید این روایت از کتاب خدا آیات ذیل است که فرموده:
ان الله لایحب الخائنین:
خدا خیانتکاران را دوست ندارد - 58 انفال - و فرموده:
ان لعنه الله علیه ان کان من الکاذبین:
(و اینکه لعنت خدا بر دروغگویان باد).
و در آیه 54 مریم فرموده:
و اذکر فی الکتاب اسمعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولاً نبیاً.
(و یاد کن در کتاب، اسمعیل را، زیرا که صادق الوعد یعنی وعده‏هایش راست و رسول و پیامبر بود)
در خبر دیگری رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
آیا خبر ندهم شما را بدورترین شما از جهت شباهت به من؟
گفتند: چرا یا رسول الله.
فرمود: زشتکار هرزه‏گوی بی‏شرم، بخیل متکبر کینه توز حسود قسی القلب، و دور از هر چیزی که امیدواری بدان باشد، و غیر مأمون از جانب او از هر شری که از آن پرهیز می‏شود.
در خبری که سندش به سلمان (رض) می‏رسد چنین آمده: وقتی که خدا بخواهد بنده‏ای را هلاک سازد شرم و حیا را از او ببرد، و چون شرم و حیای او رفت نیابی او را جز خیانتکار و خیانت‏پیشه و کسی که خیانت پیشه گردید، امانت از او رخت بربندد و چون امانت از او رخت بربست باو برنخوری مگر آنکه او را بدخلق و سخت دل یابی و چون بدخلق و سخت دل گشت رشته ایمان از او کنده شود و چون رشته ایمان از او کنده شد بر نخوری باو مگر آنکه او را شیطانی ملعون بینی.
از امام صادق (علیه السلام) رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه کس در اثر اعمال بدشان ملعونند: 1- کسی که در سایبان‏هائیکه کار و آنها استراحت می‏کنند، تغوط کند 2- کسی که جلو استفاده مردم را از آبهای عمومی بگیرد. 3- کسی که راه عبور و مرور مردم را ببندد.
از امام باقر (علیه السلام) رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
خمسه لعنتهم و کل نبی مجاب: الزائد فی کتاب الله، و التارک لسنتی، و المکذب بقدر الله، و المستحل من عترتی ما حرم الله و المستاثر بالفی [و ]المستحل له:
پنج کس را لعنت کردم و هر پیامبر مستجاب الدعوه‏ای هم لعنت کرده است: یکی آنکه در کتاب خدا چیزی بیفزاید - دوم آنکه سنت مرا ترک کند - سوم آنکه قدر الهی را تکذیب کند (مقصود یا مفوضه‏اند که می‏گویند خدا در کار بنده‏ها هیچ قدرتی ندارد و یا کسانی هستند که منکر قضا و قدر هستند) - چهارم آنکه حرمت عترت مرا که خدا لازم شمرده نگه ندارد - پنجم آنکه غنیمت را مخصوص خود سازد و آنرا بر خودش حلال داند.