تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

چند خبر در ریا و خودنمائی

ریا و یا خودنمائی آنست که کسی عملی را برای نشان دادن بمردم و خوش آیند مردم انجام دهد. این قبیل اعمال در نظر اسلام بسیار مذموم و بی‏ارزش است و هیجده خبر از ناحیه معصومین (علیهم السلام) وارد شده که بچند خبر جامع آن اکتفا می‏گردد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
کل ریاء شرک، انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس و من عمل لله کان ثوابه علی الله:
هر ریائی شرک است، مسلم است که هر کس برای مردم کار کند پاداشش بر مردم است و هر کس برای خدا کار کند پاداشش بر خدا است.
در خبر دیگر از امام صادق (علیه السلام) در آثار عمل ریائی و عمل خالص می‏فرماید: ... هیچ بنده‏ای نیست که عمل خیری کند و آنرا از انظار مردم پنهان بدارد و روزگاری بر آن بگذرد مگر اینکه خداوند نتیجه عمل خیر او را آشکار سازد. و هیچ بنده‏ای نیست که عمل بدی مرتکب شود و آنرا نهان دارد و روزگاری بگذرد مگر آنکه خداوند اثر کار بد او را بر او بنمایاند.
امام صادق (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نموده که آن حضرت فرمود: فرشته‏ای با خرسندی اعمال بنده‏ای را که بگمانش همه حسناتند بالا می‏برد و چون بالا رسید خدای متعال خطاب می‏فرماید که آن عمل‏ها را در دفتر بدکاران قرار دهید زیرا آن بنده در انجام این کارها غیر مرا قصد کرده بود و بخاطر دیگران انجام داده است.
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرموده: آدم ریاکار خودنما دارای سه نشانه است، اول - در اجتماع مردم که می‏رسد نسبت بعبادت و عمل خیر، از خود نشاط نشان می‏دهد. دوم در خلوت و تنهائی با حال کسالت رو بعبادت می‏کند. سوم اینکه دوست دارد در تمام کارهایش او را ستایش کنند.
از امام صادق (علیه السلام) - رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
سیأتی علی الناس زمان تخبث فیه سرآئرهم و تحسن فیه علانیتهم طمعاً فی الدنیا، لایریدون به ما عند ربهم یکون دینهم ریاء لایخالطهم خوف یعمهم الله بعقاب فیدعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم:
(بزودی زمانی بر مردم بیاید که در آنزمان باطنشان پلید و ظاهرشان نیکو جلوه کند بجهت طمع دنیوی. در آن زمان مردم هر کاری کنند برای رضای خدا نباشد، دینداری‏شان برای خودنمائی است، ترس از خدا در اعمالشان نباشد. آنوقت است که خدای متعال آن مردم را بکیفر کردارشان عقوبت نماید پس آنها دعای غریق بخوانند و خدا دعایشان را مستجاب نفرماید.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: حفظ و نگهداری عمل خیر مشکل‏تر از انجام آن عمل است. یکی از اصحاب پرسید: یابن رسول الله، نگهداری عمل خیر چگونه است؟ حضرت فرمود: مثلاً مردی صله‏ای بجا می‏آورد و یا در راه خدا انفاقی می‏کند، آن کار خیر در دفتر اعمال نهانی ثبت می‏گردد. سپس آن را برای کسی تعریف می‏کند در نتیجه آن کار از دفتر اعمال نهانی محو گشته و در دفتر اعمال آشکار نوشته می‏شود بار دیگر بکسی دیگر بازگو می‏کند، از آن دفتر هم محو شده و یک عمل ریائی برایش نوشته می‏شود.