تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

توصیف اسلام از زبان رسول خدا(صلی‏الله علیه و آله و سلم)

از امام صادق (علیه السلام)، رسول (صلی‏الله علیه و آله و سلم) فرمود:
الاسلام عریان، فلباسه الحیاء، و زینته الوقار، و مروئته العمل الصالح، و عماده الورع، و لکل شی اساس، و اساس الاسلام حبنا اهل البیت،
یعنی: اسلام حقیقتی است برهنه، لباسش حیاء است. زیورش وقار، و مردانگیش کارهای نیک و شایسته، و ستونش تقوی و پرهیزکاری است. برای هر چیز بنیادی است و بنیاد اسلام دوستی ما خاندان است.
در حدیث دیگر بهمین مضمون بروایت امیر المؤمنین (علیه السلام) از رسول خدا (صلی‏الله علیه و آله و سلم) که آنحضرت پس از ذکر مطلب فوق اضافه می‏فرماید:
... پس دوست بدارید خاندان مرا و شیعیان و یاوران‏شان را، زیرا وقتی که مرا بآسمان دنیا بردند و جبرئیل (علیه السلام) مرا به اهل آسمان معرفی نمود، خدای تعالی دوستی من و خاندانم و شیعیان‏شان را در دلهای فرشتگان بامانت سپرده و این دوستی تا روز قیامت در دل فرشتگان باقی خواهد ماند.
سپس جبرئیل مرا بزمین آورد و به اهل زمین معرفی نمود خدای متعال در زمین نیز ولایت من و خاندانم و شیعیان خاندانم را در قلوب مؤمنین امتم به امانت سپرد، و مؤمنین امتم امانت مرا درباره خاندانم که دوستی و محبت آنهاست تا روز قیامت نگه می‏دارند. و فرمود:
الا فلوان الرجل من امتی عبدالله عزوجل عمره ایام الدنیا ثم لقی الله عزوجل مبغضا لاهل بیتی و شیعتی ما فرج الله صدره الا عن النفاق
بدانید که اگر مردی از امتم تمام روزهای دنیا عمر کند و در تمام عمر خدا را عبادت کند، سپس بر خدا وارد شود در حالی که دشمن خاندان من و شیعیان آنها باشد، خداوند سینه او را نگشاید مگر به نفاق (دوروئی و بی ایمانی) که مردم از راز درونی و باطن خراب او آگاهی یابند.