تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

ادخال سرور بر دل مؤمنین (شاد کردن آنها)

در این مورد شانزده حدیث نقل شده که جامعترین آنها بنظر خواننده گرامی می‏رسد:
از امام باقر (علیه السلام)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
من سر مؤمنا فقد سرنی و من سرنی فقد سرالله
هر کس مؤمنی را شاد کند مرا شاد کرده، و هر کی مرا شاد کند خدا را از خود خشنود کرده است.
امام باقر (علیه السلام) در خبر دیگر فرمود: لبخند زدن مرد در چهره برادر مؤمنش حسنه است و دور نمودن خاشاک از وی نیز حسنه است؛ و عبادت نشده خدای تعالی بهیچ عملی محبوبتر باشد از ادخال سرور بر دل مؤمن.
در خبر دیگر فرمود: خداوند در مناجاتی که موسی بن عمران (علیه السلام) خطاب فرمود: ای موسی، من بندگانی دارم که بهشتم را بر آنان مباح می‏نمایم و آنان را در آنجا حکمروا می‏گردانم. موسی (علیه السلام) عرض کرد: پروردگارا، کیانند ایشان؟ خدای تعالی فرمود: آنانکه شادی بر دل مؤمنان وارد نمایند. سپس فرمود: مؤمنی در کشور سلطان ستمکار زندگی می‏کرد. سلطان ستمکار پس از چندی تصمیم به آزار و اذیت آن مؤمن گرفت. مرد مؤمن فرار کرد و بکشوری دیگر که مردم آنجا همه مشرک بودند پناه برد و مشرکی او را پناه داد و زیر سایه خود گرفت و با وی با کمال مهر و عطوفت رفتار نمود و پذیرائی کامل کرد. چون عمر آن مشرک بسر آمد و مرگ او فرا رسید، خدای متعال باو وحی نمود که بعزت و جلالم سوگند، اگر در بهشتم جائی برای تو می‏بود ترا در آن جای می‏دادم؛ و چون بهشت برای آنانکه مشرک بمیرند حرام است بآتش امر کردم که ای آتش او را بترسان ولی میازار و فرمود: هر بامداد و شامگاه روزی او می‏رسد.
راوی گفت: عرض کردم آیا روزی او از بهشت می‏آید؟ آن حضرت فرمود: از آنجا که خدا بخواهد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس مؤمنی را شاد نماید، خدای تعالی از آن شادی مخلوقی بیافریند که هنگام مرگش او را ببیند و بگوید: مژده باد ترا ای دوست خدا، بکرامتی از جانب خدا و خشنودی او، و پیوسته با او باشد تا داخل قبرش کنند، و در قبر نیز همین مژده را باو می‏دهد، و بار دیگر هنگام برانگیختن از قبر مژده می‏دهد و و پس از آن هم پیوسته در هرهول و هراسی همراه او باشد و او را مژده دهد و مانند آن جملات را با می‏گوید. آن شخص می‏پرسد: تو کیستی خدا رحمت کند ترا؟ پاسخ دهد: من همان شادی و سروری می‏باشم که تو بر دل فلان مؤمن وارد کرده بودی.
در خبر دیگری امام صادق (علیه السلام) فرمود: از محبوبترین کارها نزد خدای متعال، ادخال سرور بر دل مؤمن - سیر کردن او از گرسنگی - بر طرف کردن گرفتاری او و یا ادای قرض او می‏باشد.