تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد12
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

نمونه دیگر: دفن مرتاضان

در مورد مرتاضان نیز دیده شده است که بعضی از آنها را در برابر چشمان حیرتزده عده ای از افـراد دیـربـاور، در تـابوت گذارده و گاهی برای مدت یک هفته در زیر خاک دفن کـرده انـد، و پـس از تمام شدن مدت مزبور بیرون آورده و ماساژ و تنفس مصنوعی داده اند تا کم کم به حال عادی بازگردد.

مساله نیاز به غذا در این مدت اگر مهم نباشد: مساله نیاز به اکسیژن هوا بسیار مهم است . زیرا می دانیم حساسیت سلولهای مغز مخصوصا در برابر اکسیژن . و نیازشان به این ماده حـیاتی به قدری زیاد است که اگر چند دقیقه از آن محروم بمانند ضایع می شوند. حالا چـطـور اسـت کـه جـنـاب مـرتـاض کـمـبـود اکـسـیـژن را مـثـلا بـرای مـدتی در حدود یک هفته تحمل می کند؟

پـاسـخ ایـن سـئوال بـا تـوجـه بـه تـوضـیـحـی کـه دادیـم چـنـدان مـشـکـل نـیـسـت، در ایـن مـدت فـعـالیـت حـیاتی بدن مرتاض ((تقریبا)) متوقف می گردد، بـنـابـرایـن نـیـاز سـلولهـا بـه اکـسـیـژن و مـصـرف آن فـوق العـاده تـقـلیل می یابد، بطوری که در این مدت همان هوای محفظه تابوت برای تغذیه یک هفته سلولهای تن او کافی است !.

منجمد ساختن بدن انسان زنده

در مـورد مـنـجـمـد سـاخـتن بدن جانداران و حتی بدن انسان (برای طولانی ساختن عمر آنها) امـروز تـئوریـهـا و بـحـثـهـای فـراوانـی وجـود دارد کـه قـسـمـتـی از آن جـامـه عمل به خود پوشیده است .
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 410 @@@

طـبـق این تئوریها، ممکن است با قرار دادن بدن انسان یا حیوانی در سرمای زیر صفر طبق روش خاصی حیات و زندگی او را متوقف ساخت، بدون اینکه واقعا بمیرد، و پس از مدتی کـه لازم بـاشـد او را در حـرارت مـنـاسـبـی قـرار دهـنـد و دوبـاره بـه حال عادی بازگردد!.

بـرای مـسـافـرتـهـای فـضـائی بـه کـرات دور دسـت کـه احـتـمـالا صـدهـا یـا هـزاران سـال طـول مـی کـشـد طـرحـهـائی پـیـشـنـهـاد شـده کـه یکی از آنها همین طرح است که بدن فضانورد را در محفظه خاصی قرار دهند، و آنرا منجمد سازند، و پس از سالیان دراز به هـنـگـام نـزدیـک شدن به کرات مورد نظر، با یک سیستم خودکار، حرارت عادی به محفظه برگردد، و آنها بحال عادی در آیند، بدون آنکه در حقیقت عمری تلف کرده باشند!

در یـکـی از مـجـلات عـلمـی ایـن خبر انتشار یافت که در سالهای اخیر کتابی درباره منجمد ساختن بدن انسان بخاطر یک عمر طولانی به قلم ((رابرت نیلسون )) منتشر شده که در جهان دانش انعکاس ‍ وسیع و دامنه داری داشته است .

در مـقـاله ای کـه در مـجـله مـزبور در این زمینه تنظیم شده بود تصریح شده که اخیرا یک رشـته خاص علمی، در میان رشته های علوم نیز به همین عنوان به وجود آمده است . در مقاله مزبور چنین می خوانیم :

((زنـدگـی جاویدان در طول تاریخ همواره از رویاهای طلائی و دیرینه انسان بوده، اما اکـنـون ایـن رویـا بـه حـقـیقت پیوسته است، و این امر مدیون پیشرفتهای شگفت انگیز علم نـوینی است که ((کریونیک )) نام دارد)) (علمی که انسان را به عوالم یخبندان می برد و از او هـمـچـون بدن منجمد شده ای نگهداری می کند، به امید روزی که دانشمندان او را به زندگی دوباره بازگردانند).

آیا این منطق باور کردنی است ؟ بسیاری از دانشمندان برجسته و ممتاز، از جهات دیگر به این مساله می اندیشند و نشریاتی چون ((لایف )) و ((اسکوایر))
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 411 @@@

و همچنین روزنامه های سراسر جهان شدیدا به بحث درباره این مهم پرداخته اند، و از همه مهمتر اینکه برنامه ای هم اکنون (در این زمینه ) در دست اجرا است .**مجله دانشمند بهمن ماه 47 صفحه 4.***

چندی قبل نیز در جرائد اعلام شده بود که در میان یخهای قطبی که به گواهی قشرهای آن، مربوط به چند هزار سال قبل بوده، ماهی منجمدی پیدا شد که پس از قرار دادن آن در آب ملایم زندگی را از سر گرفت و در مقابل دیدگان حیرت زده ناظران شروع به حرکت کرد!.

روشـن اسـت کـه حـتـی در حـال انـجـمـاد دسـتـگـاهـهـای حـیـاتـی هـمـانـنـد حال مرگ بطور کامل متوقف نمی گردند، زیرا در آن صورت بازگشت به حیات ممکن نبوده بلکه فوق العاده کند می شود.

از مجموع این گفتگوها نتیجه می گیریم که متوقف ساختن یا کند کردن فوق العاده حیات، امـکـان پـذیـر اسـت، و مطالعات مختلف علمی، امکان آن را از جهات گوناگون تایید کرده است .

و در ایـن حـال مـصـرف غذای بدن تقریبا به صفر می رسد، و ذخیره ناچیز موجود در بدن می تواند برای زندگی بطی ء آن در سالهای دراز کافی باشد.

اشتباه نشود هرگز نمی خواهیم جنبه اعجاز خواب اصحاب کهف را با این سخنان انکار کنیم بلکه می خواهیم آنرا از نظر علمی به ذهن نزدیک نمائیم .

زیـرا مـسـلما خواب اصحاب کهف یک خواب عادی و معمولی، مانند خوابهای شبانه، ما نبوده اسـت، خـوابـی بـوده کـه جـنـبه استثنائی داشته است، بنابراین جای تعجب نیست که آنها (بـه اراده خـداونـد) در خـواب طـولانـی فـرو رونـد، نـه گـرفـتـار کمبود غذا شوند و نه ارگانیزم بدن آنها صدمه ببیند!

جالب اینکه از آیات سوره کهف درباره سرگذشت آنها برمی آید که طرز
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 412 @@@

خواب آنها با خوابهای معمولی فرق بسیار داشته است :

و تـحـسـبـهم ایقاظا و هم رقود ... لو اطلعت علیهم لولیت منهم فرارا و لملئت منهم رعبا (آیه 18 ).

((آنـهـا چـنـان بـه نـظـر مـی رسیدند که گویا بیدارند (چشمشان باز بود) اگر آنها را مـشـاهـده می کردی از وحشت فرار می نمودی و ترس ‍ سراسر وجود تو را فرا می گرفت )).

ایـن آیـه گـواه بر آن است که آنها یک خواب عادی نداشته اند، بلکه خوابی شبیه حالت یک مرده - با چشم گشوده ! - داشته اند.

بـعـلاوه قـرآن مـی گـویـد: ((نور آفتاب بدرون غار آنها نمی تابید)) و با توجه به ایـنـکـه غار آنها احتمالا در یکی از ارتفاعات آسیای صغیر در منطقه سردی بوده، شرایط استثنائی خواب آنها واضحتر می شود، از سوی دیگر قرآن می گوید:

((و نقلبهم ذات الیمین و ذات الشمال )) (کهف آیه 18)

((مـا آنـهـا را بـه سـوی راسـت و چـپ بـرمی گردانیدیم )) و این نشان می دهد که آنها در حـال یـکـنـواخـتـی کـامـل نـبـوده اند، و عوامل مرموزی که هنوز برای ما ناشناخته مانده است ! (احـتـمـالا در هر سال یکبار) آنها را به سمت راست و چپ می گردانده است تا به ارگانیزم بدن آنها صدمه ای وارد نشود.

اکـنـون که این بحث علمی به قدر کافی روشن شد نتیجه گیری از آن، در بحث معاد نیاز به گفتگوی زیادی ندارد، زیرا بیدار شدن پس از آن خواب طولانی بی شباهت به زنده شدن پس از مرگ نیست و امکان و تحقق معاد را به ذهن نزدیک می کند.**برای توضیح بیشتر در این زمینه ها به کتاب (معاد و جهان پس از مرگ) مراجعه فرمائید.***
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 413 @@@