تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد12
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

3 - سد ذو القرنین کجاست ؟

گـر چـه بـعضی میل دارند این سد را با دیوار معروف چین که هم اکنون برپاست و صدها کـیلومتر ادامه دارد منطبق بدانند، ولی روشن است که دیوار چین نه از آهن و مس ساخته شده، و نـه در یـک تـنگه باریک کوهستانی است، بلکه دیواری است که از مصالح معمولی بنا گـردیـده، و هـمـانـگـونـه کـه گـفـتـیـم صـدهـا کـیـلو مـتـر طول آنست، و الان هم موجود است .

بـعـضـی دیگر اصرار دارند که این همان سد مارب در سرزمین یمن می باشد در حالی که سـد مارب گر چه در یک تنگه کوهستانی بنا شده ولی برای جلوگیری از سیلاب و به منظور ذخیره آب بوده، و ساختمانش از آهن و مس نیست .

ولی طـبـق گـواهـی دانشمندان - همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم - در سرزمین قفقاز مـیـان دریـای خـزر و دریـای سـیـاه سـلسـله کـوهـهـائی اسـت هـمـچـون یـک دیـوار کـه شـمال را از جنوب جدا می کند، تنها تنگه ای که در میان این کوههای دیوار مانند وجود دارد تنگه داریال معروف است، و در همانجا تاکنون دیوار آهنین باستانی به چشم می خورد، و به همین جهت بسیاری معتقدند که سد ذو القرنین همین سد است .

جـالب ایـنـکـه در آن نـزدیـکی نهری است بنام سائرس که بمعنی کورش است (یونانیان کورش را سائرس می نامیدند)

در آثـار بـاسـتـانـی ارمنی از این دیوار به نام بهاگ گورائی یاد شده و معنی این کلمه تنگه کورش یا معبر کورش است، و این سند نشان میدهد که بانی این سد او بوده است .**باز برای توضیح بیشتر به کتاب (ذوالقرنین یا کورش کبیر) و (فرهنگ قصص قرآن) مراجعه فرمائید.***
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 551 @@@