تربیت
Tarbiat.Org

آذرخش کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

چرا باید حادثه عاشورا را گرامی بداریم؟

خاطره حادثه‏ای را که قریب چهارده قرن پیش رخ داده است، چرا باید زنده کرد؟ این رویداد، ماجرایی تاریخی بوده که زمانه آن گذشته است؛ تلخ یا شیرین، هرچه بوده، تمام شده است. چرا باید پس از گذشت نزدیک به چهارده قرن، یاد آن را زنده نگاه داریم و به پاسداشت آن، مجالسی برپا کنیم؟
در پاسخ این پرسش می‏توان گفت: حوادث گذشته هر جامعه‏ای می‏تواند در سرنوشت و آینده آن آثار عظیمی بر جای گذارد؛ اگرچه حوادث تاریخی، عیناً تکرار نمی‏شوند، در جامعه‏شناسی ثابت شده است که جهات مشترک فراوانی میان رخدادها وجود دارد؛ از این روی، می‏توان از حوادث گذشته به نحوی در مواجهه با رخدادهای آینده بهره برد. چنان که قرآن کریم پس از نقل داستانهای پیامبران و اقوام گذشته می‏فرماید:
لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الألباب؛(1) در قصه‏ها و داستانهای آنان (گذشتگان) برای صاحبان عقل و خرد عبرتی است.
یعنی احوال پیشینیان را بررسی کنید تا دریابید چه نقاط قوتی در کار آنان بوده است و شما نیز آنها را به کار گیرید و نیز ضعفهای آنان را ببینید و از تکرار آنها بپرهیزید، تجدید آن خاطره‏ها در واقع، نوعی بازسازی آن وقایع است تا مردم از آنها بهره گیرند. اگر واقعه‏ای تاریخی در جای خود منشأ آثار و برکاتی بوده است، یادآوری و بازسازی آن نیز می‏تواند مراتبی از آن برکات را در پی داشته باشد.
افزون بر این، در همه جوامع مرسوم است که از پاره‏ای وقایع گذشته خود یاد کرده، آنها را ارج می‏نهند و بزرگ می‏شمارند، خواه آن واقعه‏ها درباره اشخاصی باشند که در پیشرفت جامعه خود مؤثر بوده‏اند، نظیر دانشمندان و مخترعان، و خواه درباره کسانی که از جنبه سیاسی و اجتماعی، در رهایی ملت خود نقش آفریده و قهرمان ملی بوده‏اند. همه عقلای عالم برای این‏گونه شخصیتها آیینهای بزرگداشتی در نظر می‏گیرند. این امر بر یکی از مقدسترین خواسته‏های فطری انسان، که خداوند در نهاد همه انسانها قرار داده - و از آن به «حس حق‏شناسی» تعبیر می‏کنیم - استوار است. از این روی، همه انسانها بنا به سرنوشت خویش، می‏خواهند در برابر کسانی که به آنان خدمت کرده‏اند، حق‏شناسی و شکرگذاری کنند، آنان را به خاطر داشته باشند و به ایشان احترام بگذارند.
از آن گذشته، چنانچه یاد آن خاطره‏ها، در سعادت جامعه تأثیری داشته، می‏تواند در زمان بیان آنها عامل مؤثر دیگری باشد. در این صورت، گویا خود آن واقعه تجدید می‏شود. از آنجا که واقعه عاشورا، رویداد عظیمی در تاریخ اسلام بوده و نقش بسزایی در سعادت مسلمانان و روشن شدن راه هدایت آنان داشته است، این واقعه در نظر ما بسیار ارزشمند است. از این روی، بزرگداشت و بازسازی این واقعه و به خاطر آوردنش موجب می‏گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز بهره گیریم. همان طور که اصل آن حادثه تأثیر شگرفی در جامعه آن روز داشته، خاطره و بازسازی آن نیز می‏تواند آثاری متناسب با آن داشته باشد.