تربیت
Tarbiat.Org

آذرخش کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

زمینه‏های اجتماعی انحراف جامعه‏

1. پایین بودن سطح فرهنگی‏
نخستین زمینه انحراف جامعه در عصر امام حسین علیه السلام، پایین بودن سطح آگاهی و فرهنگ مردم بود. اگرچه چند دهه از بعثت پیامبر می‏گذشت و مرزهای اسلام تا مناطق دوردست گسترده شده بود، هنوز فرهنگ و باورهای اسلامی از مدینه به دورترین نقاط سرزمینهای اسلامی، از جمله شام، نرسیده و ایمان به قلبهای مردم آن بلاد راه نیافته بود.
البته باید دانست ارتقای سطح معرفت و تربیت اسلامی، به سادگی تحقق نمی‏یابد؛ به ویژه در منطقه‏ای مانند شام با حاکمی همچون معاویه.
2. روح زندگی قبیله‏ای‏
یکی دیگر از زمینه‏هایی که معاویه در تثبیت حکومت خویش از آن سود جست، روح زندگی قبیله‏ای بود. زندگی قبیله‏ای اقتضا می‏کرد که اگر رئیس قبیله در کاری پیش قدم می‏شد، همه افراد قبیله، یا دست‏کم اکثریت آنان، به راحتی از او پیروی می‏کردند. البته این روحیه را نمی‏توان به طور کلی امری منفی تلقی کرد؛ چرا که در صدر اسلام، اگر رئیس قبیله‏ای به پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله ایمان می‏آورد، سایر افراد قبیله نیز به سادگی و بی‏هیچ مقاومتی مسلمان می‏شدند، و اگر رئیس قبیله مرتد می‏شد، مردم آن قبیله نیز بی‏چون و چرا از او پیروی می‏کردند. بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز همین رخ داد و افراد قبایل به راحتی به اقتفای رؤسایشان از اسلام برمی‏گشتند.(95)
3. ضعف ایمان‏
یکی دیگر از زمینه‏هایی که معاویه از آن بهره می‏برد، ضعف ایمان مردم بود. عوامل گوناگونی دست به دست هم داد تا طی نیم قرن پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله زمینه رشد دین و دین‏داری در جامعه تضعیف شود و از شمار افراد دین باور کاسته گردد. امام حسین علیه السلام در حدیثی وضع دین‏داری جامعه آن روز را چنین ترسیم می‏کند:
الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون؛(96) مردم بردگان دنیا هستند و دین مانند لیسه‏ای بر زبانشان است. مادامی که دنیا و معاششان دایر باشد، از دین‏داری دم می‏زنند و هنگامی که امتحان آنان را جدا می‏کند، دین‏داران اندک می‏شوند.
مدعیان دین‏داری فراوان‏اند، ولی تا زمانی بر این ادعای خود پایدار هستند که دین به دنیایشان صدمه نزند. اما اگر مجبور باشند میان دین و دنیا یکی را برگزینند و با حفظ دین دنیا از دستشان برود، دین‏داران اندک‏شمار خواهند بود. از سویی، کسانی که ایمانی ضعیف دارند، در معرض خطرند که شیاطینی مانند ابوسفیان از آنان به خوبی سوء استفاده کنند. این ضعف، به خصوص در منطقه شام که مردم آن فاقد مربیان دینی بودند، بیشتر مشهود بود؛ به طوری که داستهانهای عجیبی درباره نادانی و جهالت آنان در تاریخ ثبت شده است. حتی در مدینه نیز - که مردم در سایه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله تربیت شده بودند و هنوز مدت زیادی از وفات ایشان نگذشته بود - واقعه غدیر به فراموشی سپرده شد. اینها و پاره‏ای موارد دیگر، زمینه‏هایی بود که معاویه برای رسیدن به اهداف خویش از آنها بهره می‏برد.