تربیت
Tarbiat.Org

آذرخش کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

چرا قرآن در مقابل مؤمنان تعبیر منافقان را آورده است؟

پرسش این است که چرا خدای تعالی در مقابل جمله «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»، تعبیر «الکافرون و الکافرات، یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف» را نیاورده، و در مقابل واژه «مؤمنان» از واژه «منافقان» بهره برده است.
بدین سؤال می‏توان چنین پاسخ داد که منافقان کسانی هستند که در جامعه اسلامی زندگی می‏کنند و تظاهر به ایمان دارند و در ظاهر، تمامی ارزشهای اسلامی را پذیرفته‏اند، اما به هیچ یک از باورهای دینی اعتقاد قلبی ندارند. آنان در ظاهر، با مسلمانان همراهی می‏کنند، ولی در پنهان با آنان دشمنی می‏ورزند و اگر فرصت مناسبی بیابند، به مسلمانان ضربه می‏زنند؛ بر خلاف کافران که در جامعه اسلامی نیستند و اگر هم در میان مسلمانان زندگی می‏کنند به صورت علنی، مواضع خود را علیه ارزشهای اسلامی اعلام می‏دارند. از این روی مسلمانان ایشان را می‏شناسند و مرزی میان خود و آنان می‏کشند.
بنابراین خطر منافقان از کافران بیشتر است؛ زیرا اینان در جامعه اسلامی رسوخ کرده‏اند و به ارزشهای اسلامی اعتراف دارند و تظاهر به ایمان می‏کنند؛ اما به هر مکر و حیله‏ای دست می‏یازند تا مردم را از دین جدا کنند. از این روی، خداوند متعال با طرح نام آنان در مقابل مؤمنان، هشدار می‏دهد که مؤمنان مواظب دین خود باشند و بدانند که منافقانی در درون جامعه اسلامی هستند که امر به منکر و نهی از معروف می‏کنند.