تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد19
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2 - الیاسین کیانند؟

مفسران و مورخان در مورد الیاسین نظرات متفاوتی دارند:

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 145@@@

الف : بعضی آن را لغتی در الیاس می دانند، یعنی همانگونه که فی المثل میکان و میکائیل دو تعبیر از آن فرشته مخصوص است و سینا و سینین هر دو نام برای سرزمین معروفی است، الیاس و الیاسین نیز دو تعبیر از این پیغمبر بزرگ است . ** البیان فی غریب اعراب القرآن جلد 2 صفحه 308 . ***

ب : بعضی دیگر آن را جمع می دانند به این ترتیب که الیاس با یاء نسبت همراه شده، و الیاسی شده، و بعد با یاء و نون جمع بسته شده و الیاسیین گردیده و پس از تخفیف الیاسین شده بنابراین مفهومش کلیه کسانی است که به الیاس مربوط بودند و پیرو مکتب او شدند .** البیان فی غریب اعراب القرآن جلد 2 صفحه 308 . ***

ج : آلیاسین با الف ممدوده ترکیبی است از کلمه آل و یاسین یاسین طبق نقلی نام پدر الیاس است، و طبق نقل دیگری از نامهای پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است، بنابراین آل یاسین به معنی خاندان پیغمبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) یا خاندان یاسین پدر الیاس می باشد .

قرائن روشنی در خود قرآن است که همان معنی اول را تایید می کند که منظور از الیاسین همان الیاس است، زیرا بعد از آیه سلام علی الیاسین به فاصله یک آیه می گوید: انه من عبادنا المؤمنین (او از بندگان مؤمن ما بود) بازگشت ضمیر مفرد به الیاسین دلیل بر این است که او یک نفر بیشتر نبوده، یعنی همان الیاس .

دلیل دیگر اینکه این آیات چهارگانه ای که در پایان ماجرای الیاس بود عینا همان آیاتی است که در پایان داستان نوح و ابراهیم و موسی و هارون بود، و هنگامی که این آیات را در کنار هم قرار می دهیم می بینیم سلامی که از سوی خدا در این آیات ذکر شده، به همان پیامبری است که در صدر سخن آمده است (سلام علی نوح فی العالمین - سلام علی ابراهیم - سلام علی موسی و هارون )

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 146@@@

بنابراین در اینجا هم سلام علی الیاسین سلام بر الیاس خواهد بود (دقت کنید) .

نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در بسیاری از تفاسیر حدیثی نقل شده که سند آن به ابن عباس برمی گردد و او می گوید: منظور از آل یاسین آل محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است چرا که یاسین از اسماء پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است .

در معانی الاخبار صدوق در بابی که برای تفسیر آل یاسین ذکر کرده پنج حدیث در همین زمینه نقل شده که هیچکدام از آنها به ائمه اهلبیت - جز یک حدیث - منتهی نمی شود، و راوی آن حدیث شخصی به نام کادح یا قادح است ** معانی الاخبار صفحه 122 ( چاپ جامعه مدرسین قم ) . *** که در کتب رجال خبری از او نیست .

از آنجا که این اخبار روی فرض این است که قرائت آیه فوق را به صورت سلام علی آل یاسین بخوانیم، و هماهنگی آیات را نادیده بگیریم، و اسناد این روایات نیز چنانکه دیدیم قابل گفتگو است، بهتر این است که از قضاوت درباره این روایات خودداری کنیم و علم آن را به اهلش ‍ بسپاریم .

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 147@@@