تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4-7-1- فمینیسم (تاریخچه، مقاصد)

فمینیسم لغتی فرانسوی است و به آنچه در قرن نوزدهم در آمریکا تحت عنوان جنبش زنان معروف بود اطلاق می‏شد. اولین نداهای جدی فمینیستی در قرن هفدهم، در انگلیس شنیده شد. در طول 200 سال بعد این جریان در فرانسه و آمریکا همزمان با رشد سرمایه‏داری و تفکرات امانیستی سازمان یافته‏تر شد. از اینرو امانیسم بیشترین تأثیر را بر این پدیده (فمینیسم) داشته است.
دنیای غرب که مهد فمینیسم می‏باشد در قرن نوزدهم با استفاده ابزاری از زن، کارگاهها و کارخانه‏های سرمایه‏داران را رونق داد و در قرن بیستم برای جلوگیری از رکود مصرف و افزایش تولید، با استفاده از جسم آنان در قالب مانکن، بار دیگر این قشر را در خدمت صاحبان سرمایه و انحطاط قرار داد.
فمینیسم یا زن‏مداری در غرب، بر اساس نفی ارزشهای الهی و تفاوت‏های حکیمانه زن و مرد در تمام ابعاد شکل گرفته است و جامعه به اصطلاح متمدن غرب را در آن چنان منجلاب فسادی فرو برده است که علاوه بر از بین رفتن هویت زن، شاهد فروپاشی کانون خانواده در این مهد به اصطلاح تمدن و آزادی هستیم.
با پایان یافتن صورت نظامی جنگ و مد نظر قرار دادن استراتژی نفوذ و استحاله از سوی دشمنان انقلاب اسلامی و به موازات احیاء ارتجاع روشنفکری، جریان فمینیسم نیز با حمایت قدرت‏های خارجی و با تکیه بر عوامل متعدد از جمله نشریات، سینما و سایر ابزارهای هنری و مطرح کردن چهره‏های معلوم‏الحال، اقدام به ترویج و تبلیغ تفکر فوق می‏نماید.
نشریات داخلی مبلغ جریان فمینیسم عبارتند: از، زن، جامعه سالم، زنان، فرهنگ و توسعه، آدینه، زمان، ... و حامیان خارجی آن نیز عبارتند از: بنیاد پژوهش‏های زنان ایران واقع در آمریکا، انجمن بین‏المللی قلم واقع در سوئد، بنیاد مطالعات ایران به سرپرستی اشرف پهلوی (خواهر شاه معدوم) در آمریکا، بنیاد فرهنگ ایران در فرانسه، انجمن زنان ایران در لوس آنجلس، انجمن ایرانیان سوئد، رادیو صدای ایرانیان لوس‏آنجلس، بخش فارسی رادیو رژیم اشغالگر قدس، بخش فارسی رادیو بی‏بی سی، رادیو آزادی و...
همچنین یکی از سازمان‏های مروج فمینیسم در داخل کشور که به صورت مخفیانه فعالیت می‏کند، سازمان زنان ایرانی (سزا) می‏باشد که در واقع شاخه داخلی بنیاد پژوهش‏های زنان ایران مستقر در آمریکا است و بیشترین مواضع خود را از طریق نشریه زنان چاپ تهران، منتشر می‏کند.
یکی از مروجین فمینیسم در ایران شیرین عبادی، رئیس دادگستری تهران در رژیم گذشته است. وی در مناسبت‏های گوناگون و به دعوت محافل فمینیستی خارج از کشور در اظهارات خود، اقدام به اهانت نسبت به نظام مقدس اسلامی می‏نماید و نشریات مذکور نیز با فاصله کمی اظهارات نامبرده را منتشر می‏کنند. او در سال 1375 به دعوت بنیاد مطالعات ایران متعلق به اشرف پهلوی، به آمریکا سفر می‏کند و در یکی از سخنرانی‏های خود در دانشگاه جرج واشنگتن، ضمن مقایسه وضعیت حقوقی زنان در قوانین اسلام و کنوانسیون‏های جهانی حقوق بشر، به شدت به اسلام اهانت نموده و آن را ارتجاعی توصیف می‏کند.(112)
شیرین عبادی در بنیاد پژوهش‏های ایران مستقر در آمریکا، طی سخنانی اظهار داشت:
مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کلیه حقوق بشر را از آنان سلب نموده و اصولاً هر آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی مدون شده تماماً نقض حقوق بشر است، من به عنوان یک زن و یک حقوقدان هر وقت قانون اساسی را می‏خوانم گریه می‏کنم.(113)
از سوی دیگر شیرین عبادی با انجمن همبستگی زنان دارای ارتباط عمیق و گسترده‏ای می‏باشد و از طریق این انجمن حتی موفق شد به صورت مدعو در کمیسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند.
بنابراین جریان فمینیسم که به دنبال ایجاد انفعال در عقبه تربیتی نظام اسلامی می‏باشد، یکی از حرکت‏های حساب شده در مقابله با ارزشهای دینی به حساب می‏آید و در صورت ادامه این روند یعنی خارج شدن زن از چارچوب ارزشی خود باید گفت: از دامن زن دوچرخه سوار و...، دیگر مردی به معراج نخواهد رفت و رفته‏رفته نورانیت جای خود را به ظلمت خواهد داد.
حضرت امام خمینی (قدس سره) می‏فرمایند:
همه غربزدگی‏ها ظلمت است و اینهایی که توجهشان به غرب است، توجهشان به اجانب است، قبله‏شان غرب است، رو به غرب توجه دارند، اینها در ظلمات فرو رفته‏اند.(114)