تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

7-3-3- مواضع جنبش خود خوانده مسلمانان مبارز

الف) ولایت فقیه:
اصل ولایت فقیه هم به لحاظ مبانی دینی و هم به دلیل تزاحم آن با آزادی‏ها و حقوق مردم مردود می‏باشد.(230)
ب) مجلس خبرگان و رهبری:
این گروهک با گستاخی هرچه تمامتر در یکی از خبرنامه‏های خود می‏نویسد:
توان رهبری در حل مشکلات به وجود آمده در روابط قوای سه گانه و ناتوانی وی در نصب عناصر شایسته در مناصب و نیز ناتوانی در تعیین سیاست‏های کلی و عدم مدیریت درست در اجرای آنها می‏تواند خبرگان را به تجدید نظر در انتخابات رهبر وا دارد.(231)
ج) ریاست جمهوری:
مصدق باید الگوی خاتمی باشد، مصدق وقتی نخست وزیر شد و وارد حکومت شد نظام به طور کل در دست شاه بود، قوه مقننه هم در دست شاه بود، او در طول دو سال حکومتش این همه کار مثبت کرد، فقط مردم را به صحنه می‏آورد و از نیروی مردم استفاده می‏کرد، معمولاً حکومت‏ها از فشار افکار عمومی می‏ترسند. خاتمی باید بامانورهای مختلف در شرایط مختلف از مردم استفاده کند.(232)
د) تقلید از مراجع عظام:
بحث تقلید مربوط به سنت‏های کهن غلط است. تقلید انسان را بی‏فکر بار می‏آورد. تقلید قدرت تفکر انسان را از بین می‏برد. در زمان قدیم چون راهنمایان و علما اندک بودند و قدرت دسترسی به اطلاعات کم بود انسانها به ناچار تقلید می‏کردند، ولی در حال حاضر تقلید انسان را تنبل می‏کند.(233)
ه) حکومت شیعه:
کشور ما تجربه حکومت شیعی را به صورت منفی دیده است و به عبارت دیگر حکومت شیعه در ایران همیشه منفی بوده است.(234)
و) دین:
دین برای دغدغه‏های هستی شناسانه آدمی آمده و اگر ما بخواهیم از او راه ملی، سیاسی و اجتماعی بگیرم، دین را در حد یک ایدئولوژی تنزل داده‏ایم. سنت گرایان بطور موروثی دین دارند و هرچه پدرانشان کرده‏اند می‏کنند، ولی آنهایی که عقلائی‏اند و تابع بلاشرط آباء و اجداد نیستند دین را با شرایط زمان می‏پذیرند.(235)
بنابراین گروهک مذکور نیز همانند سایر جریان‏های روشنفکری، توان خود را متوجه مقابله با حاکمیت دینی و ولایت فقیه نموده است.