تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

ب) مواضع و شعارهای عوام فریبانه:

در شاخصه‏ها و همگرایی اجتماعی این جریان، می‏باید به یک نکته دیگر هم اشاره کرد و آن مواضع و شعارهای عوام‏فریبانه این طیف‏ها می‏باشد.
طیف‏های جریان سوم با طرح برخی شعارهای جذاب نظیر طرفداری از آزادی، مردم سالاری و... سعی دارند سوار بر موج اعتراضات و نارضایتی‏های مردمی شده و با توسل به این موضوع، اپوزیسیون به اصطلاح ملی - مردمی را ساماندهی کنند.
لذا غوغا سالاری و هیاهوهای طرح شده و همنوا شدن این طیفها، با جریانهای سیاسی مخالف و معاند در همین راستا می‏باشد و این محور (عوام فریبی) یکی از شاخص‏های مهم همگرایی طیف‏ها و شکل‏گیری جریان سوم می‏باشد.
بنابراین در یک جمع‏بندی کلی در رابطه با جریان سوم می‏توان گفت:
جریان سوم قبل از اینکه یک ائتلاف سیاسی باشد نتیجه همگرایی فکری، نگرشی و برداشتی آنهاست؛ همگرایی در نگرش به اسلام و انقلاب که مبتنی بر نگرشی تجدد طلبانه و رفرمیستی می‏باشد؛ همگرایی در برداشت و التقاط از لیبرالیسم که این نوع نگرش و برداشت تدریجاً در بلند مدت سیمایی از نظام را ترجیح می‏دهد که ضمن همکاری و سازش با آمریکا و غرب و عقب‏نشینی از ارزشهای دینی، جنبه‏های انقلابی آن نیز رقیق شده باشد. البته در کنار موارد ذکر شده می‏بایست به قدرت‏طلبی و دنیا زدگی هم به عنوان دلایل این همگرایی اشاره نمود.
بنابراین همگرایی در جریان سوم، حول محور لیبرالیسم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‏باشد که صدای پای آن هم اکنون در عرصه‏های فوق به گوش می‏رسد و همانطور که گفته شد جنگ روانی وسیع دشمنان انقلاب (داخلی و خارجی) و اقدامات خط نفوذ به عنوان بزرگترین پشتوانه و مهمترین عامل همگرایی و شکل گیری این جریان است.