تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4-6-2- اهداف نظریه‏پردازان رفرم دینی (پروتستانتیسم به اصطلاح اسلامی)

الف) متحجر جلوه دادن مبانی اسلام ناب:
اهداف نظریه پردازان و مروجان رفرم دینی، القاء متحجر بودن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) می‏باشد. نویسندگان کتاب "ما و غرب" در بحث پروتستانتیسم اسلامی می‏نویسند:
با توجه به تجربه مثبت رنسانس غربی و پروتستانتیسم مسیحی، راه نجات و خروج مسلمانان از این بن‏بست عقب‏ماندگی چندین قرنه، ایجاد یک رنسانس اسلامی در میان مسلمانان است.(104)
متهم نمودن اسلام به ارتجاع و تحجر همواره در نزد روشنفکران غرب‏زده مرسوم بوده است. لذا بر همین اساس حضرت امام خمینی (قدس سره) می‏فرمایند:
شما روشنفکرها می‏خواهید که ما به هزار و چهار صد سال قبل برنگردیم، شما می‏ترسید که اگر ما جوانان را مثل هزار و چهار صد سال قبل تربیت کنیم که با جمعیت کم دو امپراطوری بزرگ را به باد داد. ما مرتجع هستیم؟ شمایی که می‏خواهید جوانان ما را به تعلیمات غربی بکشید... شما روشنفکر هستید؟(105)
در این باره بی‏بی‏سی صدای استعمار پیر می‏گوید:
در ایران امروز برخی از متفکران اسلامی با مطرح کردن این موضوع که اسلام باید یک ساختار نوین پیدا کند، در واقع تلاش کرده‏اند، بخشی از جنبه‏های فرهنگ غرب را وارد فرهنگ اسلامی بکنند.(106)
ب) ایجاد تشکیک در معرفت دینی (هجمه به اسلام فقاهتی):
این عده با ایجاد شبهه در معرفت دینی از طریق طرح افکار خاص و پیچیده، راه را برای القاء افکار التقاطی خود فراهم می‏نمایند.
یکی از سردمداران این تفکر در مجله کیان می‏نویسد:
میراث مهمی که از فرهنگ دینی برای ما و در ما باقی ماند، عبارت از فقه، کلام، و تصوف... دین هم در چنبره آداب و عادات و اوهام گرفتارتر می‏آمد دین فقهی که هیچ چیز از آدمی باقی نمی‏گذارد و از او برده‏ای می‏سازد بی‏اراده و بی‏خرد.(107)
ایجاد شبهه از سوی ارتجاع روشنفکری، خطری است که می‏تواند پایه‏های اعتقادی نسل جوان را سست کند و استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی را رقم بزند. حضرت امیر علیه‏السلام در خطر شبهه برای جبهه حق می‏فرمایند:
حق را هیچ چیز از پای در نمی‏آورد الا شبهه و شبهه، باطلی است که لباس حق پوشیده است‏
بنابراین رفرمیسم مذهبی، هجمه به فقه اسلامی و ایجاد شبهه در معرفت دینی را به عنوان یک راهکار جهت رسیدن به پروتستانتیسم به اصطلاح اسلامی برگزیده است.
ج) نفی تقلید از فقها و مجتهدان:
این جریان معتقد است با ضعف اجتهاد فکری، علمی و فقهی در میان مسلمانان، انحطاط در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام پدید آمده است(108).
ارتجاع روشنفکری با طرح این موضوع علاوه بر اینکه عمق کینه خود را نسبت به علمای اسلام نشان می‏دهد بخشی از اهداف خود، برای استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی را نمایان می‏کند.
نشریه اکونومیست در ویژه‏نامه‏ای تحت عنوان اسلام و غرب می‏نویسد:
مهمترین مانع، مهار پدیده اصول گرایی اسلامی، روحانیون و علماء هستند زیرا علماء با سلاح عمده خود یعنی اجتهاد مانع از تحقق اهداف غرب می‏شوند(109)
نظریه پردازان رفرمیسم مذهبی در تلاش هستند با حمله به فقه و اجتهاد فقهی، در روند اجتهاد اصیل شیعه انحراف ایجاد کنند تا بدین وسیله راه را برای تحریف و تفسیر به رأی در احکام و مبانی اسلام باز کنند. و در صورت تحقق چنین امری آنگاه به یکباره خواهیم دید که صهیونیست‏ها نیز اسلام شناس خواهند شد!
نشریه انگلیسی اکونومیست با درج مقاله‏ای تحت عنوان انحصار علماء باید از بین برود به طراحان استحاله فرهنگی و نظریه پردازان سلطه پیشنهاد می‏کند روشنفکران و تجدد طلبان را تشویق کنند تا با ایجاد رفرم در اندیشه‏های اصولی اسلام، سلاح اجتهاد را از انحصار علما و مجتهدین خارج کنند.
در این زمینه نشریه کیان می‏نویسد:
سیستم اجتهاد و تقلید باید به نظام رقابتی حزبی نزدیک شود و هر حزبی که رأی بیشتر آورد، مرجع تقلید خود را به عنوان نماینده حاکمیت ملی تثبیت خواهد کرد(110)
همچنین یکی از توصیه‏های نشریه اکونومیست به منظور هموار شدن راه برای پروتستانتیسم‏های به اصطلاح اسلامی، ایجاد اختلاف بین روحانیون می‏باشد.
شاید به همین منظور باشد که منتظری به یکباره طرفدارانی همچون بی‏بی‏سی، رادیو رژیم صهیونیستی و... پیدا می‏کند.
د) ایجاد رنسانس یا امانیسم به اصطلاح اسلامی:
نظریه پردازان رفرم مذهبی با تلاش‏های قبلی سعی دارند، نهایتاً در مقوله فرهنگی به امانیسم به اصطلاح اسلامی برسند. در واقع تفکر این جماعت عبارت است از: نفی تعبد و معنویت، دنیاگرایی، تجربه گرایی، انسان گرایی و انسان محوری.
البته همانطور که گفته شد اغراض سیاسی در نظریه پردازی پروتستانتیسم به اصطلاح اسلامی مطرح می‏باشد که در بحث‏های بعدی ان شاءالله تعالی مفصل توضیح داده خواهد شد.